تظاهرات شهر دامغان

چهارشنبه 8 فروردين 1403
12:44
QWh89


دامغان که روزگاری به شهر صد دروازه شهرت داشت شهری است در حاشیه دشت کویری که از شمال به کوه های خشک و خشن مجاور دامنه های جنوبی البرز می رسد و زمانی یکی از مهم ترین شهرها بوده است. مکان های توقف در مسیر کاروان های تجاری بزرگ چون در مسیر جاده ابریشم بود. . دامغان که یکی از پایتخت های مهم پارت بوده، یکی از شهرهای قدیمی تمدن اشکانی و از توابع استان سمنان است. دامغان به دلیل تاریخ غنی خود گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. با رسانه گردشگری گردشی تاپ همراه باشید.


بسیاری از کتاب های جغرافیایی و تاریخی دامگان را ذکر کرده اند و همگی به اهمیت و حقانیت شهر باستانی دامگان اشاره می کنند، چرا که دامگان در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و از غرب تا شرق فاصله زیادی داشت. در گذشته و این درست است و دلیل این ادعا: یونانیان وقتی به شهر تاریخی دامگانوس رسیدند آن را غنی کردند و به دلیل وسعت و کمبود غذا و چهارپایان آن را «هکاتهموس» نامیدند. پولیس» که هنوز هکاتم پولیس و صد دروازه نامیده می شد.

مسجد تاریخی دامگان

طبق تحقیقات انجام شده در مسجد تاریخی، یکی از بناهای اصلی باقی مانده از قرون اولیه اسلامی، قبل از حکومت اعراب بر ایران، مشخص شد که این مسجد در ابتدا آتشکده بوده و سپس به مسجد تبدیل شده است. این مسجد پس از مسجد فهرج یاز یکی از قدیمی ترین مساجد ایران است. سبک معماری این مسجد دوره ساسانی و مصالح به کار رفته در ساخت آن گل و آجر است. این مسجد یکی از قدیمی ترین نمونه های مسجد و مناره یکی از عناصر تشکیل دهنده آن است.

مناره اولیه داخل این مسجد تخریب شد و برای ساخت آن از خشت استفاده شد و سپس به دستور ابوی مناره فعلی در کنار مسجد و مانند سایر بناهای استان سمنان ساخته شد. این بنا توسط حر بختیار بن محمد حاکم استان قم در دوره غزنویان ساخته شده است. این مناره فاقد سکو بوده و در قسمت مرکزی آن کتیبه ای به خط کوفی وجود دارد که در آن نام بانی مناره به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم دستور ساخت این منار الحاجب العلیه السلام. -جلیل، ابوحریب بختیار بن محمد، الامیر السید الجلال در ولایت فلک المال بود.

در فرهنگ ایرانی، واژه خانه، آرامش و آسایش را با جمع های خانوادگی تداعی می کند. خانه همیشه رکن اصلی فرهنگ خانواده ایرانی بوده است و به همین دلیل معماران در ساخت خانه به فضای شخصی و توجه به نمای داخلی و خارجی ساختمان توجه زیادی می کنند. تاریخ شدند. چون فوق العاده زیبا بودند. کاخ تاریخی کاخ لطفی که در زمان حکومت قاجار بوده یکی از دیدنی‌های دامگان است که از قسمت‌های متعددی شامل خدمه، اصطبل، حیاط بیرونی، حیاط خلوت و حیاط اندرونی تشکیل شده است. و ... معماری و طراحی این بنا بسیار زیبا و به علاقه مندان به تاریخ و بناهای تاریخی ایران توصیه می شود.

برج دخترانه چالی دامغان

مناره ای زیبا و مدور در خیابان فلاحی، سمت آستانه امامزاده ایفار متبرک حضرت (ع) و در مرکز شهر دامگان به نام مناره امپات پلوه گدیس وجود دارد که از بناهای این شهر محسوب می شود. دوره سلجوقی . بسیاری بر این باورند که نام چهال دختر را می توان به دوران پیش از اسلام پیوند داد و این مناره در ابتدا با خشت خام ساخته شده است و سبک ساختاری این مناره شبیه به تیر طغرل و مناره میل رادکان است که در سال 446 هجری قمری سفارش داده شده است. .ابو شجاع در میان بهترین دیدنی های دامغان سالم و پیر شد.


بر اساس کتیبه بیرون مناره، نام سازنده مناره با حروف کوفی نوشته شده است که خواندن آن بسیار دشوار است، اما در آن دیده می شود «عمر بابنا حزو، لقب الامیر الجلیل ابو شجاع. و «ثلثما» در انتهای کتیبه درج شده است. که نشان می دهد در قرن چهارم ساخته شده است. استحکام این برج با وجود گذشت قرن ها نشان می دهد که در ساخت آن دقت شده است. اگر به دامغان رفتید در برنامه خود از این بنا دیدن کنید.

یکی از بناهای معروف در شمال شرقی شهر دامغان که گمان می رود در زمان خلافت عباسی ساخته شده باشد اما سند معتبری برای این ادعا وجود ندارد. این مسجد توسط مرحوم میرزا محمدخان ساخته شده است. سپهسالار اعظم در دوره قاجار مسجدی را بر روی خرابه های باستانی بنا کرد. یعنی مسجد را نوسازی کرد. بنای اولین مسجد را به اوایل قرن هجری نسبت داده اند. این مسجد بارها مرمت شده است. قدیمی ترین قسمت مسجد جامع کنونی قسمت غربی آن است که دارای ایوان است. فراموش نکنید که در راه به دیدار او بروید.

دامغان حصار تپسی

تپه حصار یکی از مهم ترین و ارزشمندترین محوطه های باستانی ایران در فلات مرکزی است. این تپه در دهه سی توسط دکتر دکتر کاوش شد. اشمیت، باستان شناس آلمانی. بر اساس کاوش ها و یافته های این تپه باستانی، این محوطه تاریخی دارای سه دوره به نام های حصار 1، حصار 2 و حصار 3 است و احتمال می رود این محوطه از 3600 قبل از میلاد تا 300 قبل از میلاد ساخته شده باشد. میلاد آبادی بود و بعد کویری.

نمایش طغرل دامغان

این برج که در جنوب روستای مهماندوست و بین روستای مهماندوست و روستای امام آباد شهرستان دامغان قرار دارد در سال 490 هجری قمری در زمان سلطان سنجر سلجوقی ساخته شده است. این برج بدون سقف که در دوره سلجوقیان ساخته شده دارای طاق های بلند و آجرهای زیبایی است. دو کتیبه بر روی برج وجود دارد که حاوی کتیبه هایی به خط کوفی و ​​ماسونی است. این اثر قدیمی و تاریخی اگرچه قسمت عمده آن تخریب شده است، اما قسمت باقی مانده قدمت این بنا را ثابت می کند.

د پير علمدار دامغان مقبره

این قبرستان که یکی از اماکن شهر دامغان است در شرق شهر در محله خوریا و نزدیک مسجد جامع و مدرسه حاج فتحعلی بیگ قرار دارد. این مقبره در سال 417 هجری قمری به شکل برج آجری گرد یا مکانی مخروطی شکل به شکل پیاز ساخته شده است. نمای بیرونی مقبره یکی از مهمترین نمونه های معماری مربوط به قرن پنجم هجری قمری در ایران است و در زیر آن، گنبدی آجری مدور قرار دارد. زیباترین قسمت مقبره در لبه سر اوست. در این حاشیه‌ها کتیبه‌های تزئینی وجود دارد که بقایای گچ‌نویسی ظریف را می‌توان شناسایی کرد. این بنا یکی از بهترین نمونه های معماری قبرستانی است که بازدید از آن حتما توصیه می شود. وزارت فرهنگ و هنر در سال 1310 این آرامگاه را به شماره 79 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساند.

کویر حاج علیقلی دامغان

کویر حاج علیقلی سرزمین شگفت انگیزی است که در آن کریستال های درخشان نمک مانند الماس هایی هستند که زیر نور خورشید در دل زمین می درخشند. اگر اهل کویر هستید، اقامت در کویر حاج علیقلی یک تجربه ضروری است. بسیار شگفت انگیز است که ساعت ها غوطه ور شدن در این همه زیبایی که خاک و نمک در کنار هم مناظر زیبایی را خلق کرده اند. اگر قصد اقامت در کویر را دارید کمپ های مجهزی وجود دارد که می توانید شب را در دل کویر بگذرانید و از این کویر که یکی از تمیزترین مکان های دامغان است دیدن کنید.

کارواسر قوشه دامغان

در گذشته به دلیل دوری شهرها و سفرهای طولانی بین شهرها و راه های اصلی، کاروانسراهایی برای مسافران با دام و تهیه غذا و ... ساخته می شد. کاروانسرای قوشه، یکی دیگر از نقاط دیدنی دامغان، در دوره صفویه ساخته شده و دارای ساختاری چهار ایوانی است. این کاروانسرا در روستای قوشه روستای تویه دهستان درور بخشداری امیرآباد در 38 کیلومتری جنوب غربی شهرستان دامغان در مسیر جاده دامغان - سمنان قرار دارد و یکی از بناهای مهم جاده قدیم ری - سمنان خراسان است. دور، دور، در سراسر آسمان تاریک، به آسمان تاریک اشاره کنید. بقایای دیوار یخچال باستانی نیز در این منطقه دیده می شود.


[ بازدید : 12 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصیر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]