تهویه مطبوع چیست؟

سه شنبه 22 فروردين 1402
12:21
QWh89


تهویه مطبوع سیستمی است که می تواند رطوبت، دما و سرعت جریان هوا را کنترل کند. تهویه مطبوع بر این اصل استوار است که سرما و گرما را به مکان های مورد نظر خود مانند فن کویل ها و تجهیزات کانال کشی ویژه منتقل می کند.


تاریخچه تهویه مطبوع

اصطلاح "تهویه مطبوع" معمولاً به خنک کردن و رطوبت زدایی هوای داخل خانه برای راحتی حرارتی اشاره دارد. در یک مفهوم گسترده تر، اصطلاح تهویه مطبوع می تواند به هر شکلی از سرمایش، گرمایش، تهویه یا ضد عفونی اشاره کند که شرایط هوا را تغییر می دهد.

تهویه مطبوع دستگاه، سیستم یا مکانیزمی است که برای حذف گرما از یک فضا طراحی شده است که معمولاً از چرخه تبرید استفاده می کند، اما گاهی اوقات از تبخیر مانند فن کویل استفاده می کند. Glenn Ellert به تهویه مطبوع به عنوان یک سیستم مکانیکی برای کنترل دما (تامین هوای خنک)، رطوبت (تامین هوای خشک) و اگزوز (تامین هوای تازه) اشاره می کند.

تهویه مطبوع فرآیند پیچیده ای است که عملکردهای زیادی را همزمان انجام می دهد. هوا را حالت می دهد، آن را حمل می کند و به منطقه تهویه می آورد. گرمایش و سرمایش را از واحدهای مرکزی یا پشت بام خود فراهم می کند. تهویه مطبوع همچنین دما، رطوبت، حرکت هوا، تمیزی هوا، سطح سر و صدا و اختلاف فشار را در محدوده های از پیش تعیین شده برای راحتی و سلامت ساکنان فضا بر اساس شرایط یا به منظور پردازش محصول کنترل و حفظ می کند.

یک سیستم HVAC&R، مانند یک تهویه مطبوع یا فن کویل، شامل اجزا و تجهیزاتی است که برای تامین تهویه مطبوع، انتقال آن به یک فضای مطبوع و کنترل پارامترهای محیطی داخلی یک فضای خاص در محدوده‌های مورد نیاز چیده شده‌اند.

اکثر سیستم های تهویه مطبوع وظایف زیر را انجام می دهند:

انرژی سرمایشی و گرمایشی لازم را تامین کنید

تامین هوا یعنی گرمایش یا سرمایش. خیس کردن یا مرطوب کردن؛ سر و صدای ناخواسته ناشی از تمیز کردن، ضدعفونی کردن و تجهیزات تهویه، تهویه و تهویه را کاهش دهید.

هوای تازه حاوی هوای کافی در فضای باز را در هوای تازه توزیع کنید.

دما، رطوبت، تمیزی، حرکت هوا، سطح صدا و موارد دیگر. نظارت و حفظ پارامترهای محیط داخلی مانند


کانال تقسیم

کولر گازی داکتی از دو واحد تشکیل شده است – یونیت داخلی معمولاً روی سقف و یونیت خارجی نصب می شود. این دو مجرای مجزا با هم کار می کنند تا یک چرخه خنک کننده ایجاد کنند و هوای مطبوع از طریق یک سری کانال ها و دریچه ها در گردش است. به دلیل کارایی و سهولت مدیریت، داکت اسپلیت اغلب سیستم ایده آل برای ساختمان های بزرگتر است.



داکت اسپلیت چگونه کار می کند؟

کولر گازی اسپلیت داکت یک سیستم خنک کننده است که از یک مبرد برای تغییر دمای هوا استفاده می کند. مبرد ماده ای است که به راحتی بین گاز و مایع تغییر می کند و در نتیجه دما را در فرآیند تغییر می دهد. سیستم داکت اسپلیت از این تغییر دما برای خنک کردن یا گرم کردن هوای خروجی از خانه استفاده می کند.


جداسازی کلی کانال

اجزای اصلی یک داکت اسپلیت عبارتند از:

اواپراتور: هوای گرم را جذب کرده و به گاز پرفشار تبدیل می کند. همانطور که هوای گرم از خانه شما از طریق رادیاتور می‌وزد، خنک می‌شود و از طریق دریچه/دیفیوزر به خانه باز می‌گردد.

کمپرسور: در یونیت خارجی اسپلیت کانال، گاز مبرد پرفشار از طریق کمپرسور جریان می یابد. کمپرسور گاز را به مایع تبدیل می کند.

کندانسور: مایع از طریق کویل های کندانسور کانال تقسیم شده نیز در واحد بیرونی جریان می یابد. یک فن روی کویل ها دمیده می شود که مقداری از گرما را از خنک کننده مایع داخل می گیرد. سپس مایع از یک شیر انبساط عبور می کند که فشار را کاهش می دهد و قبل از ارسال به اواپراتور برای تکرار چرخه، آن را بیشتر خنک می کند.

سایر ویژگی های قابل توجه سیستم اسپلیت لوله عبارتند از:

توری هوای برگشتی: اینجا جایی است که هوا به خانه شما کشیده می شود.

فیلتر: فیلتر در کوره هوای برگشتی قرار دارد و به فیلتر گرد و غبار، کثیفی و سایر آلاینده ها کمک می کند.

ترموستات: یک ترموستات (یا سنسور) با کانال تقسیم شده که دمای ناحیه نصب شده را اندازه گیری می کند و در صورت لزوم می تواند سیستم را تنظیم کند.

کنترل ها: کنترل ها در جایی که سیستم نصب می شود، معمولا روی دیوار قرار دارند. اگر کولر گازی کانالی با ویژگی های هوشمند دارید، می توانید آن را از دستگاه های دیگر مانند تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ کنترل کنید.


داکت اسپلیت هایسنس

واحد نصب فن را نصب کنید

از بسیاری جهات، سیستم فن کویل شبیه به سیستم القایی است، با این تفاوت که از سیستم های متناوب، غیر متناوب و چهار لوله ای استفاده می شود. واحدهای فن کویل معمولاً در زیر یک پنجره یا در فضای خالی سقفی نصب می شوند که می توان چندین خروجی را از آن تامین کرد. در حالت دوم می توان از فضای خالی سقف برای برگشت هوا استفاده کرد.

یک واحد اتاق فن کویل از یک فن، کویل، توری هوای تامین و برگشت و فیلتر تشکیل شده است. با سیستم چهار لوله، کویل با آب سرد و گرم تامین می شود. دمای اتاق از طریق ترموستات فن کویل یا با کنترل سرعت فن یا شیر دو پورت روی کویل واحد اتاق حفظ می شود.

همانطور که هوای تهویه از طریق یک توری در دیوار بیرونی کشیده می‌شود، تراکم روی فن کویل‌ها شکل می‌گیرد که به یک تشت تخلیه و لوله‌کشی نیاز دارد. همچنین ممکن است مشکلات ناشی از آلودگی و نفوذ صدا از محیط بیرون وجود داشته باشد.

فن کویل برای تامین هوای تازه (خارج) راه حل رضایت بخش تری برای نیازهای تهویه است. فن کویل‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری را در راه‌اندازی واحدها ارائه می‌دهند و مانند یک سیستم القایی، امکان کنترل کمی روی رطوبت داخل خانه را فراهم می‌کنند. هوای تازه می تواند به بلوک ترمینال فن کویل هدایت شود یا از خروجی واحد اتاق جداگانه تامین شود. اگر دو جریان هوای تغذیه از نقاط مجزا در اتاق تخلیه شود، می توان یک چرخه سایکرومتری را به عنوان یک سیستم واحد القایی ترسیم کرد.


برداشت شده از:https://www.fardanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/1214074-%D8%AA%D9%87%D9%88%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B7%D8%A8%D9%88%D8%B9-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA


[ بازدید : 430 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصیر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]