مایکروفر چیست و چگونه کار می کند؟

يکشنبه 5 شهريور 1402
10:43
QWh89


به این فکر کنید که چند بار در روز از مایکروویو استفاده می کنید. شما دیر سر کار آمده اید، بنابراین وقت ندارید در خانه صبحانه بخورید. مایکروویو می تواند به سرعت صبحانه را برای شما آماده کند. روز بعد باید تا ناهار حدود ساعت 15 کار کنید. تو هم گرسنه ای یک بسته اسنک با درب مایکروویو بردارید و داخل مایکروفر بگذارید، فست فود آماده است. عصر بعد از یک روز نسبتا خسته، خسته شده اید، فقط باید لازانیا را در مایکروفر بگذارید تا گرم شود.

همانطور که می بینید، اجاق های مایکروویو محبوب هستند و به راحتی قابل درک هستند، زیرا می توانند غذا را در زمان بسیار کوتاهی آماده کنند. این دستگاه فراگیر با استفاده از برق بسیار کارآمد است زیرا فقط غذا را گرم می کند.

تعجب نخواهید کرد اگر بدانید مایکروویو از مایکروفر برای گرم کردن غذا استفاده می کند. مایکروویو نوعی موج است که بین امواج رادیویی و تابش مادون قرمز در طیف الکترونیکی قرار دارد. نماینده خدمات لوازم خانگی بوش در ایران در مورد اجاق های مایکروویو معمولاً از فرکانس حدود 2450 مگاهرتز (2.45 گیگاهرتز) استفاده می شود.

امواج در این فرکانس یک ویژگی جالب دارند: جذب آب، چربی و قند می شوند. پس از تبدیل، آنها مستقیماً به ارتعاش مولکولی، یعنی گرما تبدیل می شوند. این امواج یک ویژگی جالب دیگر هم دارند: پلاستیک، شیشه یا سرامیک آنها را جذب نمی کند. فلز نیز امواج مایکروویو را منعکس می کند، بنابراین ظروف فلزی در اجاق های مایکروویو به خوبی کار نمی کنند.

اغلب می شنویم که اجاق مایکروویو داخل آن غذا می پزد. این یعنی چی؟

فرض کنید می خواهید یک کیک را در یک فر معمولی بپزید. معمولاً باید کیک را در دمای 350 درجه فارنهایت (117 درجه سانتیگراد) بپزید یا به طور تصادفی آن را به جای 350 درجه فارنهایت روی 600 درجه فارنهایت (316 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید. آنچه در قسمت بیرونی کیک می‌گذرد قبل از گرم شدن داخل آن می‌سوزد.

در یک اجاق معمولی، گرما از بیرون به مرکز غذا توسط رسانایی منتقل می شود. گرمای هوای خشک رطوبت را از بیرون غذا می کشد، بنابراین بیرون آن قرمز و قهوه ای است در حالی که داخل آن مرطوب است.

در پخت و پز در مایکروویو، امواج رادیویی به داخل غذا نفوذ می کنند و آب و چربی را به طور یکنواخت در سراسر غذا پخش می کنند. گرما با رسانایی منتقل نمی شود. تابستان در همه جا گرد هم می آید زیرا از همه چیز با هم لذت می بریم. البته محدودیت هایی وجود دارد، مثلا امواج مایکروویو به طور نامنظم به قطعات ضخیم غذا نفوذ می کنند و نقاط داغ نیز با تداخل امواج ایجاد می شود. فرآیند گرمایش معمولی متفاوت است زیرا به جای گرمای غیرفعال دارای عناصر غیرفعال است.

اجاق های مایکروویو چگونه کار می کنند؟

در داخل هر  لوازم جانبی ماکروویو بوش  وسیله ای به نام مایکروویو وجود دارد که انرژی الکتریکی را به امواج رادیویی کوتاهی تبدیل می کند که بسته به مواد تشکیل دهنده غذا و طول موج فر در ساختار غذا نفوذ می کند. این امواج به راحتی توسط آب، چربی و قند جذب می شوند و باعث ایجاد نوسانات مولکولی بسیار سریع می شوند. حرکت این مولکول های غذایی که به سرعت در حال ارتعاش هستند، به نوبه خود گرما تولید می کند. در قدرت بالا، غذا در معرض سطح بالایی از انرژی مایکروویو قرار می گیرد. برای رسیدن به سطح توان کمتر از 100 درصد، مدار مایکروویو خاموش و دوباره روشن می شود. به عنوان مثال، در قدرت 50٪، مایکروویو تنها 50٪ مواقع روشن است. حتی زمانی که مایکروویو تابش ساطع نمی کند (زمانی که دیگر فعال نیست یا کاملاً خاموش می شود)، لرزش مولکول های غذا ادامه می یابد و حتی می تواند دما را افزایش دهد و روند پخت را ادامه دهد.


[ بازدید : 565 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصیر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]