آموزش رنگی کردن عکس های سیاه و سفید با هوش مصنوعی + فتوشاپ

پنجشنبه 15 دی 1401
10:54
QWh89

رنگی کردن عکس های سیاه و سفید و قدیمی چگونه انجام می‌شود؟ امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن برنامه‌های مختلف، روش‌های بسیار زیادی برای رنگ آمیزی عکس‌های قدیمی و سیاه و سفید ایجاد شده‌اند. استفاده از هوش مصنوعی سهم قابل توجهی را در این عرصه دارد که می‌خواهیم در این زمینه راه‌کارها، وبسایت‌ها و برنامه‌های مختلفی را معرفی کنیم که به صورت کاملا رایگان، اقدام به رنگی کردن عکس های سیاه و سفید می‌نمایند.


رنگی کردن عکس های سیاه و سفید چگونه است؟

یکی از جذابیت‌های تصاویر بصری، رنگ‌ها هستند که می‌توانید با کمک آن، درک بهتری از تصویر فرد و فضای پیرامون آن داشته باشید. ورود رنگ‌ها به تصاویر با اولین تلاش فیزیکدان‌ها از سال‌های 1861 صورت گرفت که در آن ابتدا تصاویری سیاه و سفید، از سه فیلتر رنگی سبز و قرمز و آبی ثبت شدند. پیش از این نیز در سال 1852، دانشمندی آلمانی به نام هلم هلتس ادعا کرده بود که رنگ‌های طبیعت از ترکیب شده 3 رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی بدست می‌آیند. این دانشمند ذکر کرده بود که از پرتو این رنگ‌ها، می‌توان رنگهای دیگر را نیز بدست آورد.


درسال 1873، دانشمندی آلمانی به نام هرمان ووگل توانست رنگینه‌هایی حساس به نور را کشف کند که می‌توان آن را یک پیشرفت بزرگ در این حوزه دانست. سپس مجموعه این اکتشافات سبب شد تا روش‌های ابتدایی برای چاپ میان رنگ‌ها براساس عکاسی سه رنگ انجام پذیرد. بنابراین می‌توان گفت اولین روش‌های چاپ رنگ در اواخر قرن 19 میلادی براساس این 3 رنگ انجام شده است.

اما امروزه برای رنگی کردن عکس‌های سیاه و سفید چه راهکارهایی وجود دارند؟ آیا پیشرفت تکنولوژی توانسته است در این حوزه وارد شده و راهکاری را ارائه کند؟ در ادامه برخی از روش‌های انجام این کار را به شما معرفی می‌کنیم.


استفاده از هوش مصنوعی برای رنگ آمیزی عکس های قدیمی

یکی از جذاب‌ترین و بهترین روش‌هایی که امروزه برای رنگی کردن عکس های سیاه و سفید استفاده می‌شود، بهره‌مندی از هوش مصنوعی است که می‌تواند بافت تصویر را تشخیص داده، برای آن رنگ‌های را ارائه کند. انجام این کار به واسطه نمونه برداری و ماشین لرنینگ از روی هزاران تصویر انجام می‌شود که این قدرت را به هوش مصنوعی خواهد داد تا بتواند نمونه‌ای که شناسایی کرده است را به نزدیکترین رنگ المان یاد گرفته شده، رنگ آمیزی کند. از جمله روش‌های مختلف برای استفاده از این روش می‌توان گفت:


فتوشاپ: یکی از بهترین برنامه‌ها برای رنگ آمیزی، استفاده از فتوشاپ است که در بخش بعدی به عنوان روش سوم معرفی می‌گردد.

سایت Deepai: شما می‌توانید از وب سایت‌های رایگان یا پولی برای انجام این کار استفاده کنید که یکی از آنها سایت DeepAI در بخش Image Colorization API است. ابتدا به این لینک مراجعه کرده و سپس عکس خود را در آن آپلود کنید. حال می‌بایست بر روی عکس راست کلیک کرده و گزینه Open image in new tab را کلیک کنید. حال گزینه Save image as را کلیک کنید.

نکته: شما می‌توانید پس از انجام این کار، برای بهبود کیفیت رنگ آمیزی تصویر، آن را در فتوشاپ باز کرده و روش سومی که در بخش جلو معرفی می‌کنیم را اعمال کنید. در این حالت، هوش مصنوعی فتوشاپ نیز یکبار دیگر رنگ آمیزی را بر روی تصویر خروجی انجام داده و نتیجه با کیفیت بالاتری ارائه خواهد شد. همچنین شما می‌توانید با نمونه گیری از رنگ‌های ایجاد شده و ایجاد یک لایه با مود Color، رنگ‌ها را در بخش‌هایی که همچنان سیاه و سفید است پخش کنید.


سایت imagecolorizer: این وب سایت یکی از بهترین و امن‌ترین سایت‌هایی است که می‌توانید برای انجام این کار پیدا کنید. از جمله امکاناتی که این سایت ارائه می‌کند، امکان تعمیر و رفع مشکلات تصویر به صورت هوشمند با ai، رنگ آمیزی، ریتاچ کردن و بهینه سازی عکس است که تمامی این موارد با AI انجام می‌شود. برای استفاده از این قابلیت، ابتدا وارد سایت شده و در صفحه اصلی گزینه “Colorize Photo Now” را انتخاب کنید. حال در این لینک می‌توانید عکس خود را تا حداکثر حجم 5 مگابایت وارد کرده و منتظر پروسس آن باشید. رنگ آمیزی تصاویر در چند ثانیه انجام شده و شما به هیچ برنامه‌ای نیاز ندارید.

به این نکته توجه کنید از آنجایی که هوش مصنوعی کامل نشده است، بخش‌هایی از عکس‌ها به صورت ناقص سیاه و سفید باقی می‌مانند. در این حالت می‌توانید از روش 4 در بخش بعدی استفاده کنید.

استفاده از نرم افزار فتوشاپ

یکی از راهکارهایی که می‌توان برای رنگی کردن عکس های سیاه و سفید درنظر گرفت، استفاده از برنامه فتوشاپ است. در این حالت شما می‌توانید از روش‌های متفاوتی برای انجام این هدف استفاده کنید. به عنوان مثال:


روش اول: در این حالت شما می‌توانید ابزار رنگ آمیزی را گرفته و بر روی محل موردنظر خود با براش palnt رنگ را اضافه کنید.

این روش می‌تواند بافت تصویر را از بین برده و رنگ را روی آن سوار کند. بنابراین پیشنهاد نمی‌شود.


روش دوم: روش دوم که کارکردی مشابه روش اول دارد، اما می‌تواند بافت تصویر را حفظ کند، استفاده از یک لایه و اعمال یک مود به آن خواهد بود. این کار به منظور رنگی کردن عکس های سیاه و سفید کاربرد دارد. یک لایه ایجاد کرده و با استفاده از ابزار رنگ آمیزی، محلی که رنگ‌های مدنظر شما را دارند، قرار دهید. به عنوان مثال، رنگ‌ سبز را بر روی محل گیاهان قرار دهید. با انجام این کار نوبت آن است تا حالت لایه‌ای که رنگ آمیزی روی آن قرار گرفته است را بر روی مود Overlay قرار دهید. حال شما می‌توانید المانی که رنگ آمیزی کرده‌اید را به زیبایی رنگ داده و این کار را برای تمامی نقاط تصویر با رنگ‌هایی که حدس می‌زنید، انجام دهید.

روش دوم نیز ایرادات بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال زمان بسیار زیادی خواهد گرفت تا رنگ‌آمیزی را روی کل تصویر انجام دهید. از سوی دیگر نیز رنگ‌ها در بافت‌های مختلف به درستی رعایت نشده و بایستی برای جزئی‌ترین قسمت‌ها نیز رنگ‌های جداگانه‌ای اعمال کنید که زمان و دقت کار را بسیار زیاد می‌کند. از سوی دیگر، انتخاب یک رنگ مناسب با توجه به فقدان دانستن رنگ‌ها نیز می‌تواند مشکل باشد. بنابراین این روش غیر حرفه‌ای خواهد بود.


روش سوم: در این روش می‌بایست از ابزار Neural Filter استفاده کنید که مربوط به هوش مصنوعی به کار رفته در این برنامه می‌شود. در این حالت شما می‌بایست به نسخه‌ای بالاتر از فتوشاپ cc2020 ارتقا پیدا کرده و استفاده از این روش رایگان می‌باشد. از منوی Filter گزینه Neural Filter را انتخاب کرده و در منوی باز شده از سمت راست، گزینه “Colorize” را انتخاب کنید. چند لحظه صبر کنید تا انجام این کار به صورت خودکار توسط هوش مصنوعی این برنامه انجام گیرد. شما می‌توانید از منوی سمت راست، برخی از تنظیمات برای کنترل خروجی در اشباع، بالانس رنگ‌ها، کاهش نویز و تعادل رنگ را نیز داشته باشید. همچنین شما می‌توانید با انتخاب یک قسمت در قسمت Facial points، رنگ یک محدوده مانند لباس‌ها یا درختان (عناصر یک بخش) را به رنگ دیگری تغییر دهید. در نهایت تمامی رنگ‌های اعمال شده در یک لایه جدید ذخیره شده و بر روی تصویر اعمال می‌شود.

استفاده از روش سوم، یک روش حرفه‌ای با کمترین دخالت یوزرها است که از هوش مصنوعی استفاده کرده و‌ معمولا نتایج بسیار خوبی را به کاربران ارائه می‌کند.


روش چهارم: چهارمین روش برای رنگی کردن عکس های سیاه و سفید مربوط به زمانی است که شما پس از رنگ آمیزی با برنامه هوش مصنوعی، بخش‌های ناقص را دارید. در این حالت می‌بایست ابتدا یک لایه ایجاد کرده و مود آن را بر روی Color قرار دهید. حال یک قلمو با ابزار brush با سایز مناسب را انتخاب کرده و یک نمونه رنگ بردارید و آن را در قسمت‌های ناقص اعمال کنید.

استفاده از برنامه‌های موبایل برای رنگی کردن عکس های سیاه و سفید

برای کسانی که دسترسی به کامپیوتر و برنامه‌های ویندوز یا mac ندارند، می‌توانند از برنامه‌های موبایلی استفاده کنید. همانطور که می‌دانید، امروزه برنامه‌های گوشی تا حد بسیار زیادی پیشرفت کرده‌اند. به طوری که می‌توانید به کمک آن اقدام به ادیت ویدیو، تصاویر و نیز اعمال افکت‌های مختلف نمایید. در این حالت لازم است از برنامه‌هایی برای رنگی کردن عکس های سیاه و سفید استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشند:


برنامه Colorize it: اولین برنامه‌ای که می‌خواهیم معرفی کنیم، اپلیکشین Colorize it است که می‌توانید آن را در گوگل پلی یا اپ استورهای دیگر ایرانی در وبسایت‌های مختلف، به صورت کاملا رایگان دانلود و نصب کنید. وارد برنامه شده و گزینه Colorize بزنید. حال عکس خود را انتخاب کنید و چند لحظه صبر کنید. پس از آن مشاهده می‌کنید که تصویر شما به صورت کامل رنگی شده است. این برنامه در ادامه امکاناتی را برای تنظیم رنگ، غلظت، کنتراست، روشنایی و غیره ارائه می‌کند.

برنامه Colorize – Color to Old Photos: این برنامه اندرویدی، تاکنون بیش از 1 میلیون بار دانلود شده است و اکنون می‌توانید از هوش مصنوعی آن برای رنگ آمیزی استفاده کنید. برای استفاده کافیست عکس را اسکن کرده و بگذارید تا بقیه کار را این برنامه انجام دهد. هرچند ممکن است نقاط ضعفی وجود داشته باشند اما می‌تواند جایگزین خوبی برای فتوشاپ و دیگر ابزارها به شمار آید.

برنامه Colorize – Color to Old Photos: این برنامه در نسخه iOS توانسته است امتیاز بسیار بالایی را دریافت کند و به همین خاطر می‌خواهیم آن را معرفی کنیم. در این حالت کافیست یک عکس سیاه و سفید را به صورت کامل با دوربین خود اسکن کنید. در مرحله بعدی، کافیست بر روی گزینه automatically adds color را انتخاب کرده و بگذارید تا به صورت خودکار آن را رنگ آمیزی کند. حال تصویر خود را در گالری خود ذخیره نموده و کار تمام است. این برنامه به صورت نامحدود تصاویر شما را رنگ آمیزی می‌کند و امکان پشتیبانی آنلاین را نیز دارد.

دیگر روش‌ها برای رنگ آمیزی خودکار عکس های سیاه و سفید

در انتهای این مقاله راجع به دیگر روش‌هایی که می‌توان برای انجام این کار استفاده کرد نیز می‌توان گفت:جوان ایرانی (irjavan.com)


ربات @colorize_bot: شما می‌توانید در توئیتر عکس خود را با منشن کردن یک ربات @colorize_bot آپلود کرده و آن را در قالب پست “پاسخ” مشاهده کنید. این ربات اولین بار در سال 2020 منتشر شده بود.

سایت MyHeritage: با ثبت نام در این سایت، می‌توانید یک تعداد محدود عکس‌ها را رنگ آمیزی کنید که می‌تواند به نوبه خود کافی باشد. این وب سایت همچنین می‌تواند عکس‌های شما را تحلیل کرده و کاری کند تا تصاویر در آن در حد کوتاهی حرکت کنند. این قابلیت به ویژه بر روی صورت امکان پذیر است. برای استفاده از این سایت، ابتدا از منو گزینه photos را انتخاب کرده و گزینه colorize photos را انتخاب کنید. حال عکس را آپلود کرده و منتظر بمانید تا عملیات آن تمام شود.

سایت PaletteFM: یکی دیگر از وب‌سایت‌های رایگان، سریع و جذاب سایت پلت اف ام است که می‌توانید وارد سایت شده و عکس خود را به سادگی درون آن آپلود کنید.

برنامه AVCLabs: برای این کار، ابتدا عکس قدیمی خود را در این برنامه باز کنید. حال از منوی سمت راست، گزینه AI Upscaler را انتخاب کنید تا تصویر شما با کمک هوش مصنوعی در رزولوشن بزرگتری ارائه شود. همچنین با زدن گزینه AI Colorizer نیز می‌توانید امکان رنگ آمیزی آن را داشته باشید. این برنامه برای ویندوز و مک ارائه شده و می‌تواند عکس‌ها، ویدیوها، تصاویر تار شده ، حذف پس زمینه و یا کالیبره کردن رنگ‌‌ها را نیز انجام دهد.

سایت fotor: از دیگر سایت‌هایی که امکانات بسیار خوبی برای ویرایش عکس می‌دهد، می‌توان به وب سایت fotor اشاره کرد. شما می‌توانید تصاویر خود را ریتاچ کرده، بک گراند آن را حذف نموده، اشیائی که نمی‌خواهید را حذف کنید و نیز تصاویر بدون رنگ را رنگ آمیزی کنید. بیش از 100 ابزار برای آن قرار داده شده است که می‌توانید برای تنظیمات عکس‌های خود به کار ببرید. برای این کار وارد سایت شده و به این لینک بروید. حال عکس خود را آپلود کرده و بگذارید تا عملیات رنگ آمیزی آن انجام شود.



[ بازدید : 27 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصیر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]