نگاهی به اثرات سیگار بر پوسیدگی دندان

سه شنبه 12 ارديبهشت 1402
10:35
QWh89


همانطور که گفته شد سیگار می تواند تاثیر زیادی بر ساختار دندان ها داشته باشد. همچنین رنگ دندان ها با کشیدن سیگار به راحتی تغییر می کند. زرد شدن و لکه دار شدن دندان ها یکی از مهمترین مضرات سیگار است. دندان هایی که ونیر کامپوزیت دریافت کرده اند بیشتر از دندان های طبیعی در معرض خطر لکه دار شدن هستند. به همین دلیل کلینیک های دندانپزشکی و دندانپزشکان به افرادی که قصد دریافت کامپوزیت را دارند توصیه می کنند از سیگار کشیدن خودداری کنند. اثر کشیدن سیگار نه تنها رنگ کامپوزیت را تغییر می دهد، بلکه می تواند پیوند بین مینای دندان و کامپوزیت را به طور کامل از بین ببرد. بنابراین، اگر برای مدت طولانی سیگار می کشید، متوجه خواهید شد که مینای دندان از روی دندان هایتان شل شده است. در زیر به مهم ترین اثرات سیگار بر ساختار دندان می پردازیم.


تفاوت بین کامپوزیت و لمینت چیست؟

کف پوش لمینیت

روکش های سرامیکی شبیه ناخن های مصنوعی هستند، اما برای دندان طراحی شده اند و مستقیماً روی دندان قرار می گیرند. این روکش ها جلوه ای بسیار طبیعی و زیبا برای دندان های شما ایجاد می کنند. خاصیت شفاف سرامیک مانند انعکاس نور مینای دندان طبیعی به نظر می رسد و ظاهری براق ایجاد می کند. این نوع روکش ها برای ایجاد ظاهری شبیه به دندان های طبیعی استفاده می شوند تا مسائل پیچیده تری را در مورد ظاهر دندان های طبیعی بپوشانند و لبخندی واقعا زیبا به شما می دهند که تفاوت چندانی با لبخند واقعی ندارد.

ورق های کامپوزیت جدید از رزین دندان که برای پر کردن دندان استفاده می شود. ساخته شده اند و بدون آسیب رساندن به ساختار دندان جلوه زیبایی ایجاد می کنند و طول عمر بالایی دارند.


در رزین های کامپوزیت ونیر رزین های همرنگ دندان های طبیعی به صورت یک لایه روی دندان ها زده می شود و با شکل صحیح پس از سفت شدن با لیزر جلوه زیبایی به لبخند بیمار می بخشد. از این کامپوزیت ها برای رفع مشکلات بصری جزئی مانند تغییر رنگ دندان، حفره ها و عدم تناسب با شکل دندان های طبیعی استفاده می شود.



برای رسیدن به ترکیبات سالم و زیبا به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر می توانید سیگار را ترک کنید. نیازی به گفتن نیست! سیگار کشیدن پس از جمع آوری، علاوه بر تغییر رنگ، احتمال ابتلا به بیماری های گلو و دهان را افزایش می دهد.

قهوه، چای و شراب را محدود کنید.

ضربه زدن یا جویدن مواد سخت مانند یخ، مداد، هویج یا ناخن به زودی به روکش آسیب می رساند.

مراقبت از دهان و دندان ها به طولانی شدن عمر آنها کمک می کند، بنابراین دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار نخ دندان بکشید. هر 6 ماه یک بار به پزشک عمومی مراجعه کنید و دندان های خود را معاینه کنید.



سیگار چه تاثیری بر آمالگام دندان دارد؟

افرادی که از کامپوزیت های دندانی استفاده می کنند بیشتر از افراد دیگر در معرض پوسیدگی دندان هستند. دندان هایی که پوشش کامپوزیت دریافت کرده اند از دود سیگار پوسیده می شوند. در چنین شرایطی فرد مجبور به حذف ترکیب و درمان دندان آسیب دیده می شود.

توجه داشته باشید که مواد معمولا دود کامل نیستند. بنابراین سیگار تاثیر زیادی بر پوسیدگی دندان دارد. متخصصان و دندانپزشکان توصیه می کنند که قبل از قرار ملاقات از سیگار کشیدن خودداری کنید



معاینه سریع لثه

سیگار کشیدن باعث التهاب لثه در افراد مبتلا به پوسیدگی دندان می شود. خوب است بدانید که یک آنالیز سریع لثه را می توان در نزدیکی کامپوزیت پیدا کرد. این ترکیب به راحتی روی لثه ها می مالد و ظاهر دندان ها را تغییر می دهد. از طرفی شیارهای نامنظمی برای جمع آوری باکتری ها ایجاد می شود. بنابراین، سیگار این ترکیب را راحت می کند.


تغییر رنگ ترکیب دندان

بد نیست بدانید که کامپوزیت های دندانی از مواد شیمیایی لاستیکی ساخته می شوند. این پوشش می تواند رنگ کامپوزیت را تغییر دهد. از طرفی دود سیگار دارای رنگدانه های قهوه ای است.

به همین دلیل استعمال دخانیات رنگ کمپوست را کاملا تغییر می دهد. باید به یاد داشته باشیم که اگر ظرف 48 ساعت پس از دریافت مکمل سیگار بکشید، رنگ گروه شما به کلی تغییر می کند.



آیا روکش های سرامیکی می توانند در برابر سیگار مقاومت کنند؟

در قسمت قبل به بررسی تاثیرات سیگار بر روی دندان های کامپوزیت پرداختیم. همانطور که گفته شد کشیدن سیگار در تغییر رنگ کامپوزیت بسیار موثر است. این امر باعث می شود بسیاری از افراد قبل از دریافت کامپوزیت سیگار را به طور کامل ترک کنند. البته نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که بهتر است برای کامپوزیت خود از روکش های سرامیکی استفاده کنید. زیرا این مدل از روکش ها می توانند مقاومت نسبتا بالایی در برابر سیگار کشیدن داشته باشند. اما پس از مدتی روکش ها نیز آسیب می بینند. علاوه بر این، امکان پوسیدگی و جدا شدن کامپوزیت ها وجود دارد. به همین دلیل بهتر است قبل از گرفتن روکش های سرامیکی سیگار را به طور کامل ترک کنید. اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند که سیگار کشیدن می تواند باعث تغییر رنگ سریع کامپوزیت ها شود.



آیا می توان با کامپوزیت های روکش سیگار کشید؟

روکش ها از سرامیک یا رزین دندان ساخته می شوند. رزین ها به اندازه دندان های طبیعی شما در برابر سیگار مقاوم نیستند و کشیدن سیگار پس از کامپوزیت به مرور زمان باعث تغییر رنگ می شود.

لکه‌های روی دندان زمانی پخش می‌شوند که غذاهای پر رنگ مانند قهوه، چای، سیگار و الکل مصرف می‌شوند و خطر پوسیدگی دندان نیز افزایش می‌یابد. بنابراین توصیه می شود قبل از نصب روکش دندان، سیگار را ترک کنید.


بعد از خمیردندان چه رژیم غذایی بهتر است؟

به خاطر داشته باشید که سیگار کشیدن تنها یکی از دلایلی است که باعث تغییر رنگ دندان های مرکب می شود. اگر رژیم غذایی را به درستی رعایت نکنید، به راحتی می توانید رنگ دندان های مرکب خود را تغییر دهید. سعی کنید مصرف قهوه و چای را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید. غذاهایی که دارای رنگدانه یا اسید هستند با گذشت زمان رنگ ترکیب را تغییر می دهند. بنابراین افراد سیگاری با رژیم غذایی مناسب می توانند از تغییر رنگ کامپوزیت خود اجتناب کنند. همچنین لبخندی زیبا و دندان های پهن تر داشته باشید.



معاینات منظم دندانپزشکی

همه باید دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنند. افرادی که کامپوزیت های دندانی دارند، دندان های حساس تری دارند. بنابراین این افراد باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنند. اگر این افراد دندان های پوسیده یا بیماری لثه دارند، باید درمان را در اسرع وقت شروع کنند


آیا جرم گیری قبل از کامپوزیت دندان باید انجام شود؟

دندانپزشکان معمولاً جرم گیری را قبل از کامپوزیت دندان توصیه می کنند. نکته بسیار مهم این است که کسانی که قصد دارند دندان های پیچیده داشته باشند باید مشکلات و حفره های دهان و دندان خود را درمان کنند. این مشکل بیشتر برای کسانی که سیگار می کشند کاربرد دارد. اگر مشکلات دهان و دندان به موقع درمان نشود، فرد در نهایت به بیماری دندان و لثه مبتلا می شود. این عفونت به راحتی می تواند بدتر شود.



چگونه دندان های زرد را سیگار بکشیم؟

سیگار نقش مهمی در زرد شدن دندان ها و همچنین آسیب هایی که به سلامت انسان وارد می کند، دارد. محصولات تنباکو، به ویژه سیگار، دندان ها را لکه دار می کنند و به مرور زمان تغییر رنگ می دهند. رسوبات تیره در دود سیگار به مینای دندان یا ونیرهای کامپوزیت می‌چسبند و باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند.

نیکوتین بی رنگ نیز با قرار گرفتن در معرض هوا تغییر رنگ داده و زرد می شود. به همین دلیل، استفاده از تنباکوهای حاوی نیکوتین مانند سیگار کشیدن، سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو بعد از کامپوزیت می تواند رنگ کامپوزیت دندان را به زرد یا قهوه ای روشن تغییر دهد.


اخرین حرف

در این مقاله با اثرات سیگار ترکیبی آشنا شدید. شما همچنین از مراقبت مورد نیاز آگاه هستید. اگر سوال یا نظری دارید در نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ دهیم.


مراجعه به ادامه مطلب: https://realtimedentist.com/1399/02/دندانپزشک-خوب-در-شیراز-لیست-بهترین-دند/


[ بازدید : 113 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصیر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]