متخصص قلب

يکشنبه 18 تير 1402
11:57
QWh89


متخصص قلب یک تخصص در پزشکی بالینی است که در آن پزشک به ابعاد پزشکی و مداخله ای پیشگیری، تشخیص، درمان و اختلالات عملکردی بیماران مبتلا به بیماری های سیستم قلبی عروقی در بزرگسالان و هر دو جنس می پردازد. همچنین می توان گفت که متخصص قلب فردی است که با بیماری های قلبی سروکار دارد. این رشته شامل تشخیص پزشکی و درمان بیماری های مادرزادی قلب، بیماری عروق کرونر قلب، نارسایی قلبی، بیماری دریچه ای قلب و الکتروفیزیولوژی است. متخصص قلب و عروق باید از دانش، نگرش و مهارت لازم برای فعالیت در زمینه بیماری های قلبی عروقی در چارچوب صلاحیت های بالینی، مشاوره ای و فنی، استفاده صحیح از آزمایش ها، ابزار تشخیصی و روش های پیشگیری و درمانی برخوردار باشد.

دوره آموزشی برای متخصص قلب و عروق: 4 سال

محتوای آموزشی در نظر گرفته شده برای متخصصین قلب و عروق:

1. علوم پایه مرتبط با بیماری های قلبی شامل آناتومی، فیزیولوژی و الکتروفیزیولوژی، بیوشیمی، آسیب شناسی، فیزیولوژی، پزشکی، اپیدمیولوژی، زیست شناسی مولکولی.

۲- اخذ شرح حال صحیح و دقیق از بیمار، انجام معاینه کامل و ثبت اطلاعات به دست آمده از بیمار به صورت سیستماتیک و کارآمد.

3- بر اساس اطلاعات به دست آمده از شرح حال، معاینه و ارزیابی های تشخیصی متخصص قلب، طرح تشخیص افتراقی و درمان تهیه کنید.

4- روش های تشخیصی عبارتند از: الکتروکاردیوگرافی، رادیوگرافی، اکوکاردیوگرافی، تست ورزش، هولتر مانیتورینگ.

روش های تصویربرداری هسته ای عملکرد و پرفیوژن میوکارد، کاتتریزاسیون قلب، آنژیوگرافی عروق کرونر و روش های جدید مانند اسکن PET، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و توموگرافی کامپیوتری سریع حوزه فعالیت متخصص قلب را پوشش می دهد.

5- پیشگیری، ارزیابی، تشخیص و درمان بیماری های قلبی عروقی، اختلالات قلبی عروقی در سایر بیماری های داخلی و جراحی و همچنین اطلاع رسانی بیماری های قلبی عروقی در شرایط خاص جسمانی بیمار.

6- مشکلات اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و حقوقی مرتبط با فعالیت پزشکان قلب و عروق.

متخصص قلب - متخصص قلب - نارسایی قلبی - الکتروفیزیولوژی - الکتروکاردیوگرافی - رادیوگرافی - اکوکاردیوگرافی

وظایف متخصصین قلب و عروق

هنگامی که بیماری به مطب یا کلینیک متخصص قلب و عروق ارجاع می شود، به این معنی است که یک بیماری قلبی عروقی احتمالی تشخیص داده شده است. اول و مهمتر از همه، متخصص قلب علائم جسمی بیمار را بررسی می کند و در مورد سابقه پزشکی او می پرسد. متخصص قلب نیز برای تشخیص هرگونه مشکل قلبی به صدای قلب بیمار گوش می دهد. برای تشخیص دقیق تر بیماری، آزمایشات خون و آزمایشاتی مانند نوار قلب، اشعه ایکس، تست ورزش و نمونه برداری توسط متخصص قلب تجویز می شود. پس از مشخص شدن نتایج آزمایشات، متخصص قلب قادر به تشخیص هرگونه ناهنجاری، بیماری های مادرزادی یا بیماری های قلبی عروقی خواهد بود.

انواع متخصص قلب و عروق

انواع مختلفی از بیماری های قلبی وجود دارد که هر کدام در زمینه بیماری های قلبی کار می کنند:

- متخصص قلب غیر تهاجمی: بیماران را معاینه می کند و پس از گفتگوهای لازم در مورد بیماری های قلبی با بیمار، آزمایشات و معاینات لازم را می خواهند. پس از مشخص شدن نتایج آزمایش، بهترین درمان با دارو یا تغییر سبک زندگی به بیمار داده می شود. همچنین در صورت لزوم بیماران را به جراح قلب ارجاع می دهند.

- متخصص قلب مداخله ای: بیماران را معاینه می کند و پس از انجام مشاوره های لازم با بیمار در خصوص بیماری قلبی، آزمایشات و معاینات لازم را درخواست می کند. پس از مشخص شدن نتایج آزمایشات، بیمار بهترین درمان ممکن را با دارو یا تغییر سبک زندگی دریافت می کند. در صورت لزوم، بیماران به جراح قلب نیز ارجاع داده می شوند.

- متخصصان قلب غیر تهاجمی: از آزمایشات و معاینات غیر تهاجمی نیز استفاده می کنند. البته این گروه از متخصصان قلب می توانند از روش های تهاجمی تری مانند سوندگذاری برای یافتن برخی بیماری های انسداد عروقی استفاده کنند. در صورت مشاهده هرگونه انسداد در عروق، بیمار به متخصص قلب و عروق فرستاده می شود.

- الکتروفیزیولوژی قلب یا متخصص ریتم قلب: با قرار دادن پیس میکر و دستگاه های تنظیم کننده ضربان قلب در زیر پوست بیمار، شدت و منظم بودن ضربان قلب را کنترل می کنند. همچنین متخصصان غیرتهاجمی قلب از روش های کمی تهاجمی تر برای کنترل ریتم قلب بیمار با داروهای لازم استفاده می کنند.

همچنین لازم به ذکر است که متخصصان قلب دیگری نیز در زمینه های مختلف بیماری قلبی فعالیت می کنند. جراحان قلب و قفسه سینه در این دسته از متخصصان قلب قرار می گیرند. البته این دسته از جراحان را نمی توان دقیقاً متخصص قلب نامید، زیرا جراحان قلب و قفسه سینه بر خلاف متخصصین قلب و عروق که در رشته داخلی تحصیل کرده اند، از قبل در سال های تحصیلی آموزش و آموزش جراحی دیده اند. جراحان قلب و عروق بسیاری از جراحی های سخت و پیچیده مانند پیوند قلب و جراحی قلب باز را انجام می دهند.

گروه های دوستی

تخصص قلب در ایران دارای انجمن های زیادی است که از آن جمله می توان به: انجمن بین المللی قلب و عروق (ترمیم قلب با کاتتر)، انجمن بیماری های قلبی عروقی در سالمندان، انجمن نارسایی قلب، انجمن ضربان ساز و الکتروفیزیولوژی، انجمن اکوکاردیوگرافی، انجمن قلب و عروق کودکان و بین المللی اشاره کرد.

محیط کاری دل نشین

اکثر متخصصان قلب در خارج از بیمارستان و در مطب خود کار می کنند و گاهی اوقات در بیمارستان نیز کار می کنند. بسیاری از متخصصان قلب نیز در بیمارستان کار می کنند. ساعات کار یک متخصص قلب معمولا بیش از 60 ساعت در هفته است و او اغلب به صورت تلفنی در خارج از بیمارستان کار می کند.


مطالعه از رفرنس: https://pezeshke-shahr.com/ارتوپدی/متخصص-ارتوپدی-در-شیراز/


[ بازدید : 23 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصیر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]