اطلاعات کامل در مورد انواع مواد شوینده، کاربردها و مواد مصرفی

سه شنبه 11 مهر 1402
9:19
QWh89


همه ما در مورد انواع شوینده ها می دانیم. این نوع مواد شیمیایی به عنوان شوینده در بازار نیز شناخته می شوند. وقتی صحبت از یک شوینده مناسب به میان می آید، به این معنی است که محلول به گونه ای فرموله شده است که آلاینده های هر نوع فیزیکی یا شیمیایی را از سطح پاک کند. در منابع مختلف می توانید نام انواع محلول های پاک کننده و پاک کننده را مشاهده کنید. برخی برای سطوح خاص مانند سطوح فلزی یا چوبی طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر توانایی تمیز کردن کامل تمام سطوح را دارند.

فناوری جدید راه حل های شوینده جدیدی را بر اساس فناوری نانو به بازار آورده است. شاید محلول های نانو شوینده عملکرد بسیار بهتری نسبت به شوینده های معمولی ارائه دهند. فناوری نانو ممکن است دنیای مواد شوینده را متحول کرده باشد، اما این بدان معنا نیست که ما راه حل های سنتی شوینده را رد می کنیم.

هنگام مواجهه با پارچه های لباسشویی و انواع پارچه ها و الیاف، دسته خاصی از محلول های شوینده را خریداری می کنید. شاید به برچسب روی ظروف صابون دقت نکرده باشید! این مشکل زمانی مهم است که قادر به از بین بردن لکه از روی لباس یا ایجاد حساسیت پوستی نباشد. یکی از مهم ترین محلول های شوینده، انواع پاک کننده های لباس نوزاد و کودک می باشد. این محصولات به طور ویژه بدون آلرژی و حساسیت برای اطمینان از سلامت و بهداشت کودکان فرموله شده اند.

به طور کلی، هیچ قانونی وجود ندارد که نشان دهد کدام پاک کننده ها بهتر هستند و کدامیک نه.

چیزی که استفاده از مواد شوینده را چشمگیرتر می کند، توانایی آن در تمیز کردن سطوح است. این سطوح می تواند شامل سطوح فلزی و پلاستیکی، سطوح چوبی، شیشه یا هر نوع آلیاژ، طلا، نقره و ... باشد. برای ادامه بحث. ما در مورد طبقه بندی محلول های شوینده و کاربرد آنها خواهیم آموخت.

طبقه بندی مواد شوینده

محصولات تمیز کننده مختلفی که برای تمیز کردن لباس، کف و غیره استفاده می شود شامل موارد زیر است:

1 - مواد شوینده

2- صابون

3-رها کردن

4-تقویت کننده پاکسازی

5-لکه بر - لکه بر

6- روشن کننده نوری

7-نرم کننده

8-شامپو

9- نرم کننده آب

10- صابون دست ساز

1- تزیین

اولین نوع صابون صابون نامیده می شود. این مواد رایج ترین ترکیبات پاک کننده لباس و الیاف هستند. لکه ها گرد و غباری هستند که به نام پودر لباسشویی، کثیفی، چربی و غیره استفاده می کنید. قابل تمیز کردن و پاک کردن لباس ها هستند. در واقع این صابون ها صابون هستند. این ترکیبات به پارچه نفوذ نمی کنند و همراه با لکه ها و آلاینده ها در آب معلق می مانند. پس از پاشش آب شستشو، صابون همراه با ناخالصی ها به بیرون فشرده می شود.

مواد شوینده مختلفی در کارخانه ها به صورت مصنوعی و مصنوعی تولید می شوند که بیشتر آنها از صنایع پتروشیمی تهیه می شوند. شوینده ها حاوی مرطوب کننده ها و امولسیفایرها از جمله سولفات ها و نمک های سولفات هستند. این محلول می تواند لکه ها و کثیفی ها را از انواع پارچه ها پاک کند. مواد شوینده و مایع ظرفشویی نوعی شوینده هستند

مواد مورد استفاده در ساخت مواد شوینده:

بسیاری از شوینده هایی که استفاده می کنید عبارتند از: - سورفکتانت ها مواد پاک کننده هستند - سورفکتانت های آنیونی (مانند تاکساپون)، سورفکتانت های غیر یونی (مانند لورامید) و سورفکتانت های کاتیونی. اکثر آنها زیست تخریب پذیر هستند. ترکیبات دیگری مانند زئولیت ها یا فسفات ها برای بهبود قابلیت شستشو به سورفکتانت ها اضافه می شوند. پرکننده هایی مانند سولفات سدیم، بوراکس، کلرید سدیم، آب، الکل و مواد ضد کف برای مصارف مختلف به این محصولات اضافه می شوند. مواد دیگری مانند سفید کننده، آنزیم ها و غیره نیز می توانند شامل شوند.

افزودنی های زیادی به مواد شوینده اضافه می شود تا کارایی بیشتری داشته باشند. برخی از افزودنی ها ممکن است برای تمیز کردن سطوح خاص فرموله شوند، بنابراین مهم است که برچسب محصول تمیز کننده ای را که خریداری می کنید بخوانید.

نوع ماده شوینده:

شوینده‌های پودری موثرتر از شوینده‌های مایع هستند، اما شوینده‌های مایع روی پارچه‌ها ملایم‌تر هستند و برای تمیز کردن بهتر هستند. مواد شوینده نیز در بسته بندی موجود است. مواد شوینده به طور کلی از دو نوع ترکیب آنیونی و غیر آنیونی تشکیل شده اند. برخی از آنها ترکیبی از هر دو هستند. شوینده های پودری آنیونی هستند. این یک مشتق اسید چرب سولفونه معطر است. این ترکیب برای تمیز کردن پارچه های طبیعی مانند پنبه یا کتان ایده آل است. آب نرم و گرم برای استفاده از این شوینده بهترین عملکرد را دارد. از آب سخت با این شوینده استفاده نکنید.

شوینده های غیر آنیونی معمولاً حالت مایع دارند و کف زیادی تولید نمی کنند. آنها برای تمیز کردن پارچه های مصنوعی مفید هستند و در آب سخت به خوبی کار می کنند.

مواد شوینده آنزیمی، "شوینده های بدون فسفات" معمولاً شنیده می شوند و اغلب جستجو می شوند. صابون های بدون فسفات برای محیط زیست عالی هستند. امروزه بیشتر مواد شوینده فاقد فسفات هستند. برای حذف ناخالصی ها از شوینده های آنزیمی استفاده می شود. همچنین برای از بین بردن لکه های پروتئینی مانند لکه خون مناسب است.

2- ما

دسته دوم شوینده ها که بسیار پرطرفدار بوده و قرن هاست مورد استفاده قرار می گیرند، صابون ها هستند.  فروش عمده شوینده اگر به نحوه شستن سطوح یا لباس های مختلف در طول تاریخ نگاه کنید، به اهمیت صابون پی خواهید برد. به طور کلی، صابون یک ماده تمیز کننده است که از نمک اسید چرب ساخته شده با استفاده از یک ترکیب قلیایی مانند هیدروکسید سدیم تشکیل شده است. وجود ترکیبات چربی حیوانی – چربی گیاهی برای تهیه انواع صابون ضروری است.

در گذشته زمانی که از صابون برای شستن لباس استفاده می شد، مشکلاتی مانند پاک نشدن لکه های لباس یا مدفوع هنگام شستشو وجود داشت. در ضمن اگر شرایط آب شستشو آب سخت باشد مشکل رسوب صابون بیشتر می شود. بنابراین، تکنولوژی تولید صابون به تدریج تغییر کرده است و آنچه امروزه یافت می شود یک شوینده قوی است که برای کارهای مختلف مانند حمام کردن، شستن دست و صورت، پاکسازی و لایه برداری پوست و بسیاری از کارهای بهداشتی دیگر استفاده می شود.

برخی از انواع صابون به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و برخی دیگر صابون های مخصوص ماشین لباسشویی هستند. مهمترین هدف در ساخت صابون های روغنی جلوگیری از آلودگی محیط زیست است. برای شستن لباس و حمام کردن چیزی مهم است.

3- سفید کننده ها

دسته سوم از رایج ترین پاک کننده ها محلول های سفید کننده هستند. به طور کلی انواع سفید کننده ها را می توان به دو دسته سفید کننده کلر و سفید کننده اکسیژن تقسیم کرد. سفید کننده های کلر بسیار قوی هستند و سطوح را به طور موثر سفید می کنند. هنگامی که از این نوع سفید کننده ها برای تمیز کردن پارچه استفاده می شود، به تدریج الیاف پارچه را ضعیف می کند و در نهایت از استحکام آن می کاهد. بنابراین توصیه می کنیم برای تمیز کردن و سفید کردن ابریشم و پشم یا پارچه های ظریف هرگز از سفید کننده کلر استفاده نکنید!

سفید کننده اکسیژن برای تمام سطوح استفاده می شود. علاوه بر این، هنگام تمیز کردن انواع پارچه، ماهیت شیمیایی ظریف تری دارد و آسیبی به پارچه وارد نمی کند.

4- تقویت لباسشویی

تقویت کننده لباسشویی یکی دیگر از مواد شوینده است. این مواد ترکیباتی هستند که به عنوان افزودنی به مواد شوینده مخصوص لباسشویی برای بهبود عملکرد تمیز کردن اضافه می شوند. در واقع تقویت کننده لباسشویی ترکیبی بسیار موثر برای از بین بردن بهترین لکه ها و تسریع رنگ لباس است. ترکیبات شوینده توانایی تصفیه آب را دارند.

5- تمام صابون ها و لکه ها را پاک کنید

یکی از شوینده هایی که در زندگی روزمره ما استفاده می شود، لکه بر است. لکه برها می توانند انواع لکه ها را از سطوح پاک کنند. برای سنتز این نوع شوینده از مواد اولیه شوینده، ترکیبات الکلی، مواد معدنی و برخی آنزیم ها استفاده می شود. این نوع فرمول لکه بری در از بین بردن لکه ها و از بین بردن اثرات آن بسیار موثر است.

6- روشنگرهای نور

نوع دیگر شوینده سبک است. افزودن این ماده شوینده به محلول اولیه، سطح را سفید و براق می کند. این محلول نور فرابنفش خورشید را جذب می کند و نور آبی مانند لامپ فلورسنت از خود ساطع می کند. روشن کننده ها در برخی از باتری ها موجود هستند. اما می توانید برخی از این تغییرات را به استاندارد اضافه کنید.

7- پارچه نرم

یکی از رایج ترین انواع شوینده هایی که با آن سروکار داریم، نرم کننده پارچه است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از شستن انواع لباس ها، بافت آن زبر می شود. نرم کننده پارچه می تواند لباس ها را نرم کند. یک ماده آنتی استاتیک در فرمول نرم کننده پارچه وجود دارد که باعث می شود الکتریسیته ساکن در لباس پخش شود. نرم کننده پارچه همچنین از چروک شدن لباس ها جلوگیری می کند. برای شستن انواع ملافه، لباس، پرده و ... می توانید از نرم کننده پارچه استفاده کنید.

8 - شامپو

همه شما با انواع شامپوها و محصولات پاک کننده آشنا هستید. شامپوها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. شامپوهایی که برای استحمام روزانه برای شستن مو و بدن استفاده می شوند، ساده ترین شامپوها هستند و از انواع دیگر شامپوها برای پارچه استفاده می شود. مطمئناً شامپوها پاک کننده های قوی هستند که فرمول ملایمی دارند. از ترکیبات شیمیایی مانند اسید لوریک، اسید میریستیک، اسید پالمیتیک و اسید استئاریک در ساخت شامپوها استفاده می‌شود تا به عنوان پاک‌کننده‌های مناسب در لباس‌ها مؤثر باشند.

9- انواع مواد شوینده و نرم کننده آب

محلول های نرم کننده آب انواع خاصی از شوینده ها هستند که برای مواردی که سختی آب منطقه بسیار زیاد است استفاده می شود. آب سخت باعث رسوب یون های آهن، کلسیم و منیزیم می شود و ظاهر شستشو را بسیار کدر و ناخوشایند می کند. آب سرد می تواند یون های سخت کننده را حذف کند و لباس ها و سطوح را تمیز نگه دارد.

10- انواع شوینده های خانگی

چندین محلول تمیز کننده باباسلمان وجود دارد که می توانید از آنها برای تمیز کردن خانه استفاده کنید. محلول جوش شیرین، محلول آهک، سرکه و پراکسید هیدروژن نمونه هایی از پاک کننده های خانگی هستند.

برخی از ترفندها و درمان های خانگی استفاده سریع از این مواد شوینده را برای از بین بردن و تمیز کردن لکه ها توصیه می کنند. مواد شوینده خانگی برای تمیز کردن سطوح برای شستن ظروف و غیره استفاده می شود.



[ بازدید : 530 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصیر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]