زبان مردم قبرس شمالی چیست؟

سه شنبه 18 مهر 1402
15:42
QWh89


قبرس جزیره ای با مساحت 9251 کیلومتر مربع و سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه است. این جزیره در دریای مدیترانه شرقی و در 60 کیلومتری ترکیه، 100 کیلومتری سوریه، 370 کیلومتری مصر و 950 کیلومتری یونان قرار دارد. زبان ساکنان قبرس شمالی ترکی است. بهتر است نگاهی به تاریخچه زبان در این جزیره بیندازید:

فاصله بین قبرس و کشورهای همسایه

فاصله قبرس با کشورهای همسایه به شرح زیر است:

ترکیه: 60 کیلومتر

سوریه: 100 کیلومتر

مصر: 370 کیلومتر

یونان: 950 کیلومتر

قبرس از نظر جغرافیایی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود. قبرس شمالی حدود 36 درصد از مساحت کل جزیره و قبرس جنوبی حدود 64 درصد است.

قبرس کشوری جزیره ای است که اهمیت تاریخی، سیاسی و اقتصادی زیادی دارد. این جزیره به دلیل موقعیت استراتژیک خود در دریای مدیترانه همواره مورد توجه قدرت های بزرگ بوده است.

رایج ترین زبان هایی که در جزیره قبرس صحبت می شود

زبان قبرسی به سه دسته کلی تقسیم می شود: euromy.info


یونانی جنوبی

زبان ترکی در شمال

انگلیسی در سراسر جزیره

زبان قبرس جنوبی (یونانی)

یونانی زبان رسمی قبرس جنوبی است. این زبان از یونانی باستان گرفته شده است. زبان یونانی قبرسی با زبان یونانی رایج در یونان که بیشتر مربوط به نوع گویش و لهجه است متفاوت است. یونانی اولین زبانی است که در قبرس صحبت می شود. این زبان توسط مهاجران یونانی در قرن سوم قبل از میلاد به قبرس آورده شد. به دلیل جمعیت زیاد یونانی زبان این جزیره؛ یونانی زبان اول جزیره قبرس است.

زبان اصلی قبرس شمالی (ترکی)

ترکی زبان مردم قبرس شمالی است. این زبان از ترکی گرفته شده است. ترک‌های قبرسی و ترک‌های استانبولی تفاوت‌های عمده‌ای در گویش و تلفظ دارند. ترکی در قرن پانزدهم توسط عثمانی ها به قبرس آورده شد.امپراتوری عثمانی قبرس را در سال 1571 فتح کرد و این جزیره بخشی از امپراتوری عثمانی شد.

زبان دوم قبرس شمالی (انگلیسی)

زبان انگلیسی به دلایل زیادی در قبرس محبوب است. برخی از این دلایل عبارتند از: زبان رسمی قبرس شمالی یورومای

تاریخ استعمار: قبرس از سال 1878 تا 1960 تحت سلطه استعمار بریتانیا بود. در این سال ها نفوذ فرهنگ انگلیسی باعث شد که زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در قبرس رایج شود و فرهنگ قبرسی نیز تحت تأثیر فرهنگ انگلیسی قرار گرفت. قوانین این کشور نیز مطابق با قوانین انگلستان است.

رتبه بندی گردشگری: قبرس به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری در جهان محسوب می شود و گردشگران زیادی به این کشور سفر می کنند. این امر باعث شده است که قبرسی ها برای برقراری ارتباط با گردشگران خارجی به زبان انگلیسی مسلط شوند.

تحصیلات: انگلیسی به عنوان زبان دوم در همه مدارس به شدت تدریس می شود. علاوه بر آن؛ اکثر دانشگاه های قبرس بین المللی هستند و به زبان انگلیسی تدریس می کنند. به همین دلیل بسیاری از جوانان و جوانان در قبرس سعی می کنند به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند و بتوانند در این دانشگاه ها تحصیل کنند.

روابط بین الملل: قبرس یکی از مراکز تجاری اصلی در منطقه است و شرکت های بین المللی زیادی در این کشور فعال هستند. بنابراین، افراد بومی برای استخدام در این شرکت ها باید زبان انگلیسی را یاد بگیرند.

زبان انگلیسی در کدام شهر قبرس پرطرفدارتر است؟

در گیرنه یا شهر گیرنه که شهری پرطرفدار و جذاب در شمال جزیره است، هم زبان انگلیسی رواج بیشتری دارد و هم از واحد پول پوند انگلیس در همه مراکز بسیار استفاده می شود. علاوه بر این فرهنگ انگلیسی در این شهر بیشتر از سایر نقاط قبرس به چشم می خورد. شاید دلیل این امر وجود یک دهکده انگلیسی در این شهر باشد

زبان قبرسی ها در یک روستای انگلیسی (روستای کرمی)

دهکده انگلیسی توسط انگلیسی ها در قرن نوزدهم ساخته شد. پس از اشغال قبرس در سال 1878، انگلیسی ها از این روستا به عنوان پایگاه نظامی استفاده کردند. در آن زمان انگلیسی ها در این روستا خانه ها و ساختمان های مختلفی ساختند که تا به امروز پابرجاست. دهکده انگلیسی در گیرنه در شمال قبرس یکی از زیباترین و محبوب ترین روستاهای این کشور است. این روستا در دامنه کوه های پنج انگشت قرار دارد و در 10 کیلومتری شهر گیرنه قرار دارد. حومه انگلیسی به دلیل معماری خاص خود که تحت تأثیر فرهنگ اروپای غربی است به این نام معروف است.

خانه های این روستا بیشتر سنگی و سفید رنگ و با پنجره های بزرگ و درهای چوبی تزئین شده اند. خیابان های روستا سنگفرش شده و با گل های رنگارنگ تزئین شده است. حومه انگلیسی مناظر زیبایی دارد. از بالای دهکده می توان منظره بی نظیری از دریای مدیترانه و کوه های پنج انگشت را دید.

امروزه دهکده انگلیسی یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در قبرس شمالی است. این دهکده مکان مناسبی برای استراحت و آرامش است. در حومه‌های انگلیسی، می‌توانید از کافه‌ها و رستوران‌های محلی لذت ببرید، به پیاده‌روی بروید یا از حومه‌های زیبا دیدن کنید.

جاذبه های گردشگری در روستای کرمی در گیرنه

خانه های سنگی: خانه های سنگی در دهکده های انگلیسی یکی از جاذبه های اصلی این روستا است. این خانه ها بیشتر به رنگ سفید هستند و با پنجره های بزرگ و درهای چوبی تزئین شده اند.

خیابان های سنگفرش: خیابان های دهکده انگلیسی با گل های رنگارنگ تزئین شده اند. قدم زدن در این خیابان ها تجربه لذت بخشی است.

مناظر دیدنی: دهکده انگلیسی مناظر دیدنی زیبایی نیز دارد. از بالای دهکده منظره بی نظیری از دریای مدیترانه و کوه های پنج انگشتی را می بینید.

کافه ها و رستوران های محلی: در دهکده انگلیسی می توانید از کافه ها و رستوران های محلی لذت ببرید و غذاهای سنتی قبرسی را امتحان کنید.

زبان در قبرس بسیار متفاوت است. دو زبان رسمی این کشور یونانی و ترکی است. علاوه بر این دو زبان، انگلیسی نیز در قبرس به طور گسترده صحبت می شود. زبان انگلیسی به دلایل زیادی از جمله تاریخ استعماری قبرس، گردشگری، تحصیل و تجارت در قبرس رایج است.

انگلیسی به عنوان زبان دوم در بسیاری از بخش ها در قبرس از جمله آموزش، تجارت و گردشگری استفاده می شود. این امکان را به قبرسی ها داده است که به زبان انگلیسی و زبانی که نقش مهمی در زندگی روزمره آنها دارد صحبت کنند.

با توجه به اهمیت زبان انگلیسی در قبرس، انتظار می رود در آینده این زبان در این کشور محبوبیت بیشتری پیدا کند.


[ بازدید : 30 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصیر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]