رزین صنعتی چیست؟

جمعه 3 فروردين 1403
11:47
QWh89


اگر بخواهیم بگوییم رزین صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد، باید بدانیم که رزین پلیمری است با زنجیره های مولکولی بلند که به طور طبیعی در آزمایشگاه تولید می شود. رزین ها بر اساس ساختار مولکولی طبقه بندی می شوند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از مهمترین خواص رزین چسبندگی بالای آن است. به همین دلیل از این ماده در تولید محصولات ساختمانی مانند پوشش های صنعتی، چسب های بتن و چسب کاشی و سرامیک استفاده می شود. همه رزین های صنعتی محلول در آب نیستند و این یکی از مزایای آنهاست. خوب است بدانید که حلال این ترکیبات الکل، تولوئن، زایلن و سایر موادی از این دست است.

نوع رزین:

رزین انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

اپوکسی هارپیکس

رزین پلی استر

رزین وینیل استر

رزین آکریلیک

پلی یورتان هارتس

انفجار رزین

رزین فنولیک

رزین های آلکیدی

لاستیک اپوکسی

رزین اپوکسی یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین رزین های صنعتی است که در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. این رزین ها رنگ پذیر بوده و در برابر مواد اسیدی و قلیایی مقاوم هستند. از آنجایی که این رزین ها به خوبی به سطوح مختلف مانند فلز، بتن و فولاد می چسبند، کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند. سخت کننده های پلی آمینی برای بهبود خواص رزین اپوکسی استفاده می شود. به این ترتیب این مواد در برابر ضربه و سایش مقاوم هستند.

رزین پلی استر

یکی دیگر از رزین های پرکاربرد رزین پلی استر است. این رزین بیشتر برای ریخته گری استفاده می شود. اگر بخواهیم این نوع رزین را با رزین اپوکسی مقایسه کنیم باید بگوییم که پوشش رزین پلی استر ضعیف تر است. این نوع رزین با مواد قلیایی واکنش می دهد. برای اینکه رزین پلی استر خشک شود، نباید در معرض هوا قرار گیرد. به این ترتیب سطح رزین با ماده ای مانند پارافین پوشانده می شود تا اکسیژن را مسدود کند. به دلیل مقاومت بالای این نوع رزین در برابر مواد اسیدی از آن در ساختمان سازی استفاده می شود.

رزین وینیل استر

این نوع چسب چسبندگی بسیار بالایی به بتن و فولاد دارد. مقاومت بالای این رزین در برابر مواد شیمیایی باعث شده است که در صنعت بسیار مورد استفاده قرار گیرد. قیمت رزین وینیل استر بیشتر از پلی استر است. از این رزین برای ساخت مخازن، لوله ها و تجهیزات مشابه استفاده می شود.

اکریلیک

رزین اکریلیک ماده ای است که به دو شکل مبتنی بر آب و الکل وجود دارد این رزین در ساخت رنگ استخر و رنگ آسفالت کاربرد فراوانی دارد

رزین پلی اورتان

رزین پلی اورتان عمدتاً زمانی استفاده می شود که به یک ماده نرم و بسیار الاستیک نیاز باشد. یکی از بهترین رزین های صنعتی سیماب رزین، رزین پلی اورتان می باشد. این نوع رزین نسبت به رطوبت حساس و واکنش پذیر است. هنگام استفاده از این رزین، آن را در محیطی با رطوبت کم استفاده کنید. در غیر این صورت رزین کف می کند. نه تنها می توان از این رزین برای تشکیل یک لایه نرم استفاده کرد، بلکه با اختلاط رزین پلی اورتان با مواد دیگر، می توان یک فیلم سخت مقاوم در برابر سایش و ضربه را نیز تشکیل داد.


رزین ترک خوردگی

اگر پوشش از رزین فوران باشد، در برابر اسیدها و بازها و مواد شیمیایی مقاوم است. به همین دلیل می توان از این ماده برای پوشش انواع لوله و ظروف استفاده کرد. رزین جلو قابل رنگ نیست و شاید این عیب اصلی آن باشد. رنگ این رزین مشکی است. رزین فوران با کمک کاتالیزور اسیدی سخت می شود. این کاتالیزور را نمی توان روی سطوح بتنی یا فولادی استفاده کرد زیرا می تواند باعث خوردگی شود. پوشش های تولید و اعمال شده با رزین فوران در برابر انواع حلال های صنعتی مقاوم هستند.

رزین فنولیک

این رزین اغلب در ساخت وسایل الکترونیکی استفاده می شود. رزین فنولیک مقاومت حرارتی بالایی دارد.

رزین آلکیدی

رزین آلکیدی یکی از ارزان ترین رزین ها در صنعت می باشد. این رزین ها در برابر عوامل محیطی مانند باران اسیدی و اشعه UV بسیار مقاوم هستند. رزین های آلکیدی عمدتاً برای ساخت رنگ های ساختمانی استفاده می شوند.

به طور کلی فرآیند تولید رزین ها به گونه ای است که در مراحلی به صورت واکنش های شیمیایی تشکیل می شوند. در برخی از رزین های دو جزئی مانند پلی یورتان و اپوکسی، دو ماده باید با هم ترکیب شوند تا رزین سخت شود. در برخی موارد رزین در دماهای بالا سخت می شود. گاهی اوقات آن را با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می کنند تا رزین سخت شود، مانند رزین های آلکیدی. برخی از رزین های یک جزئی با رطوبت واکنش داده و سخت می شوند.

به طور کلی پلاستیک در صنایع مختلفی مانند تولید رنگ، صنعت رزین، تولید و ساخت قطعات صنعتی مقاوم در برابر آتش، تولید مواد عایق، خودروسازی، تولید چوب مصنوعی برای مبلمان و غیره کاربرد دارد.

کاربرد رزین اپوکسی

حالا که فهمیدیم رزین صنعتی چیست باید بگوییم که رزین اپوکسی در برابر آب بسیار مقاوم است و استریل است و به همین دلیل در صنعت کشتی سازی استفاده می شود. علاوه بر این، تعمیرگاه ها از رزین اپوکسی به عنوان ماده فایبرگلاس برای تعمیر خودروها استفاده می کنند. کف بیمارستان و سالن بدنسازی نیز از این ماده کامپوزیت ساخته شده است. همچنین در پتروشیمی ها از رزین اپوکسی در تولید محصولات مختلف استفاده می شود. یکی از کاربردهای اصلی آن تولید رنگ و رزین است.


[ بازدید : 18 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصیر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]