هر آنچه که باید در مورد فرش بدانید

دوشنبه 21 اسفند 1402
9:49
QWh89


فرش قطعات کوچکی از فرش است که قاب می شود و به دیوار آویزان می شود. تزئینات بیشتری دارند و به خانه ها رنگ، اصالت و زیبایی می بخشند. فرش به خصوص در سبک کلاسیک (یکی از سبک های دکوراسیون داخلی) از عناصر خاص و منحصر به فرد برای زیباسازی فضای داخلی خانه ها است.

تابلو فرش
فرش ها اغلب فرش هایی با جنبه تزئینی هستند. این قالی ها قاب می شوند و مانند تابلوهای نقاشی روی دیوار آویزان می شوند. و به دو دسته بافتنی دستی و بافتنی ماشینی تقسیم می شود. از این نظر ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فرش در جهان است

تاریخچه فرش ایران

در قرن پنجم قبل از میلاد، روند تولید فرش بیش از هر زمان دیگری توانست شکوفا و توسعه یابد. قدیمی ترین فرش های یافت شده در آسیای میانه (پاگیریک) پیدا شده است که بر اساس نقوش روی آن ها متوجه شده اند که قدمت این فرش ها به دوره هخامنشیان می رسد.

تابلوهای قالی بافی در زمان ساسانیان به وجود آمدند و یکی از مرغوب‌ترین و گران‌قیمت‌ترین فرش‌های آن عصر، فرش بحر خسرو است که به بهارستان نیز معروف است. این نقاشی در زمان تسخیر عربستان توسط آخرین پادشاه ساسانی گرفته شده است در این قسمت از تاریخ شاهد تداوم قالی بافی در ایران هستیم اما تجمل گرایی پادشاهان اموی و تزیین کاخ های آنها با قالی ها و قالی های دستباف ایرانی باعث شکوفایی مجدد این هنر شد.

برای حفظ تاریخ نساجی ایران و گذشته، نقوش به کار رفته در فرش رنگ و بوی جدیدی پیدا کرده است. شکل های منحنی مانند گل، پرنده، اژدها، سیمرغ، درخت نخل و غیره. آنها به معماری ایرانی راه پیدا کردند.

در دوره صفویه توجه خاصی به صنعت قالی بافی شد. در گستره مشاغل، از کارهای هنری، روستایی و مشاغل کوچک، به دنبال راهی برای ورود به شهر به عنوان یک حرفه، تجارت روز به روز در حال رشد است. در این زمان صادرات فرش ایران به کشورهای اروپایی آغاز شد.

ویژگی های تابلو فرش دستبافت

ویژگی های فرش دستبافت شامل موارد زیادی است که ارزش هنری و قیمت آن را تغییر می دهد. ارزش هنری فرش بیشتر به ترکیب رنگ و میزان استفاده از رنگ های طبیعی و رول و ظرافت و هماهنگی رنگ مربوط می شود در حالی که ارزش قیمت به مواد اولیه استفاده شده مانند نخ و ابریشم بستگی دارد. کیفیت طراحی، اندازه و بافت با نگاه کردن به پشت فرش می توانید برخی از این موارد را تشخیص دهید. تراکم بافت و ظرافت و درشتی گره ها از پشت کار مشخص است. هر چه طرح ریزتر و شانه شده تر باشد، طرح ظریف تر و زیباتر است. یکی از مهم ترین ویژگی های فرش دستبافت که نیاز به توجه دارد، تاب برداشتن طرح است. از آنجایی که فرش در اندازه کوچک و الیاف ظریف بافته می شود، بافنده باید مهارت زیادی داشته باشد تا خطوط را بدون تاب برداشتن کند. به همین دلیل برای شناسایی یک فرش خوب باید آن را بدون قاب خریداری کنید، زیرا بسیاری از فروشندگان با قاب بندی آن انحنای طرح را پنهان می کنند. تاب برداشتن طرح از پشت فرش نمایان است. همچنین می توانید نوع چله و مواد اولیه استفاده شده را از این طریق تشخیص دهید.

هنگام خرید فرش از کادوساز چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

یکی از ویژگی های خاص فرش بافته شده این است که شناسنامه او در پشت پروژه بافته شده است، بنابراین اگر به دنبال یک پروژه اصیل و منحصر به فرد هستید، حتما به پشت پروژه نگاه کنید و به دنبال شناسنامه باشید. برای یادگیری. واقعیت پروژه

با نگاهی به پشت فرش علاوه بر بررسی شناسنامه می توانید نوع گره ها، سختی و لطافت آنها را نیز مشاهده کنید و البته از دقت شانه های قالی ساز نیز مطلع شوید. البته در این گونه موارد بهتر است نمونه کارهای خیر را مطالعه و مشاهده کنیم تا در بررسی این موضوع بتوانیم تشخیص دقیقی داشته باشیم.

برای اینکه متوجه شوید تابلو فرش خمیده است یا خیر، باید به پشت کار نگاه کنید، زیرا این مورد با کار قابل تشخیص نیست، اما با نگاه به پشت کار به راحتی می توان بادامک را تشخیص داد. بافتی که آنجاست

برای اینکه بتوانید بایاس ایجاد شده در پنل را تشخیص دهید، بهتر است تابلویی خریداری کنید که قاب بندی نشده باشد زیرا فریم می تواند سوگیری و عیوب تابلو فرش را بپوشاند و برطرف کند. پس تابلو را بدون قاب بخرید و سپس اگر می خواهید آن را قاب کنید می توانید قاب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

فرش هایی که با نخ های ابریشمی بافته می شوند هزینه بیشتری خواهند داشت. برای اینکه بفهمید نخ ابریشمی دارند یا نه، باید به نخ نگاه کنید. نخ های ابریشمی بسیار ظریف و براق هستند و ظرافت آن ها با دست زدن کاملا نمایان می شود.

لطفا در هنگام خرید، هزینه اضافی برای تشک را در نظر بگیرید. اگر پرداخت به درستی انجام نشود مستقیماً بر کیفیت و ظاهر کار تأثیر گذاشته و از ارزش آن می کاهد.


[ بازدید : 45 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصیر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]