چرا باید به روانشناس مراجعه کرد؟

شنبه 20 خرداد 1402
18:35
QWh89

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

چرا باید به روانشناس مراجعه کرد؟

زندگی امروزی مانند جاده ای پر دست انداز است که همه ما را با موقعیت های سخت و چالش برانگیز زیادی روبرو می کند. حقیقت این است که بین افراد مختلف تفاوتی وجود ندارد. هر کدام از ما به نوعی با مشکلات خود دست و پنجه نرم می کنیم. با این حال، ما یاد گرفته ایم که همیشه قدر آنچه را داریم بدانیم. مثلاً بدانیم که هیچ نعمتی با ارزشتر از سلامتی نیست. آیا اکنون معتقدید که سلامتی فقط به سلامت بدن محدود می شود؟ آیا فقدان بیماری های جسمی دلیلی بر سلامت کامل در هر یک از ماست؟ البته پاسخ این سوال «نه» است.

چرا باید با روانشناس مشورت کنیم؟

در واقع سلامت در تعریف واقعی خود شامل تمام جنبه های جسمی، روانی، اجتماعی و حتی اقتصادی می شود. در واقع حتی اگر روابط اجتماعی یا موقعیت مناسبی در جامعه نداشته باشیم، نمی توانیم بهترین سلامتی را برای خودمان درک کنیم. بنابراین، اصطلاح "سلامت" بسیار گسترده تر از بدن انسان است. یکی از مهمترین ابعاد سلامتی، سلامت روح و روان ماست که اغلب مورد غفلت قرار می گیرد. با توجه به نقش مهم و اساسی این بعد سلامت در کیفیت زندگی، در این مقاله به بررسی علل و پیامدهای مراجعه به روانپزشک می پردازیم.

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

روانشناس کیست؟

روانشناسی حوزه وسیعی است که هر شاخه را می توان در آن طبقه بندی و تعریف کرد. با این حال مقدمه ای کامل و قابل فهم برای رشته روانشناسی ارائه خواهیم داد. همانطور که گفته شد، سلامت روح و روان مهم است; زیرا می تواند کیفیت زندگی را به کلی تغییر دهد. خود را در شرایطی تصور کنید که دائماً نگران هستید و ذهنتان برای مدت طولانی مشغول انجام کوچکترین کارها خواهد بود. آیا می توانید یک زندگی آرام داشته باشید؟ در موارد دیگر ممکن است احساس غم و اندوه دائمی داشته باشید که به هیچ وجه از بین نمی رود. آیا می توانید در این شرایط از لحظات شاد زندگی لذت ببرید؟ البته با وجود چنین مشکلاتی نمی توان زندگی خوبی داشت. حال برای مقابله با چنین مواردی افراد در رشته روانشناسی مطالعه می کنند تا با برخورد با الگوهای ذهنی و رفتاری و مطالعه فرآیندهای مغزی این مشکلات را حل کنند. به طور کلی روانشناسان می توانند مشاغل مختلفی داشته باشند که در زیر به طور خلاصه به آنها اشاره می کنیم:

اصول اخلاقی و روانی را بررسی می کند

شناسایی اختلالات روانی

روانکاوی و روان درمانی

انجام آزمایشات در زمینه سلامت روان

تحقیق در این زمینه

آموزش روانشناسی به دانش آموزان

چیزی که اکثر مردم به عنوان یک روانشناس به آن فکر می کنند، در واقع همان روانشناس بالینی است که با مراجعان تعامل دارد و سعی می کند اختلالات و مشکلات آنها را درمان کند. برخی از روانشناسان ممکن است فقط در زمینه تدریس و تحقیق فعال باشند و به بالین نرسند. در مرحله بعد، بیایید نگاهی به ویژگی های بهترین روانشناسان بیندازیم و چرا ارزش تماس با آنها را دارد.

تفاوت بین روانپزشک و روانپزشک

یکی از رایج ترین سوالاتی که مردم دارند تفاوت روانشناس و روانپزشک است. باید بدانید که روانشناس لیسانس روانشناسی است و سپس می تواند در سطح بالاتر تحصیل کند. روانشناسان سعی می کنند با استفاده از روش های درمانی مانند مکالمه، تجزیه و تحلیل کامپیوتری به درمان مراجعان بپردازند. از طرفی روانپزشک فردی است که پس از گذراندن دوره هفت ساله پزشکی عمومی به تحصیل در رشته روانشناسی می پردازد تا بتواند بیماران را با استفاده از دارو و سایر روش های پزشکی درمان کند. معمولا اولین قدم برای درمان مشکلات روانی مراجعه به روانپزشک است و پس از آن ممکن است نیاز به مراجعه به روانپزشک داشته باشید. در بیشتر موارد لازم است به هر دو به طور همزمان مراجعه شود.

چرا باید به روانپزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

یکی از مشکلات اساسی در جوامع به خصوص در جامعه ما، باور نادرست از مراجعه به روانپزشک است. بسیاری از مردم بر این باورند که تنها افرادی که مشکلات روانی شدید دارند باید به روانپزشک خوب مراجعه کنند. این در حالی است که مراجعه همه اعضای خانواده به یک روانپزشک خوب می تواند کیفیت زندگی افراد را تا حد زیادی بهبود بخشد. روانشناس به شما کمک می کند گره های ذهنی خود را باز کنید و از شر مسائل و افکار مشکل زا خلاص شوید. بنابراین، مراجعه به روانپزشک نباید موجب شرمساری و خجالت یا پنهان شدن از دیگران باشد; زیرا کاملا طبیعی است و به شما نمی چسبد. بیایید شرایطی را که در آنها باید به روانپزشک مراجعه کنید را مرور کنیم.

مشکلات خواب، غذا خوردن و فعالیت بدنی

بسیاری از اختلالات روانی می توانند مستقیماً بر وضعیت جسمانی فرد تأثیر بگذارند. مشکلات روانی اغلب منجر به مشکلات جسمی جدی می شود. تغییر در خواب و اشتها دو نشانه مهم مشکلات روحی و روانی هستند. افراد مبتلا به تنش و اضطراب بیش از حد اغلب بد می خوابند و ممکن است تمام شب را بیدار بمانند. آنها همچنین میل شدیدی به غذا خوردن نشان می دهند. از سوی دیگر، افراد افسرده تمایل زیادی به خواب دارند. اما آنها تا حد امکان کمتر غذا می خورند. با بررسی این موارد می توان مشکلات روحی و روانی افراد را شناسایی کرد.

ضربه روانی

اگر اخیراً آسیب های روانی را تجربه کرده اید، بهتر است با کمک بهترین روانشناسان این شرایط سخت را پشت سر بگذارید. مشاوره با روانشناس به شما کمک می کند که دوره سوگ را پشت سر بگذارید و در مدت زمان کوتاهی به زندگی عادی بازگردید.

ناتوانی در برقراری ارتباط با افراد جدید و حفظ روابط

اگر قادر به برقراری ارتباط سالم و موثر با دیگران نیستید، حتما به روانشناس مراجعه کنید. ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران می تواند نشانه ای از مشکلات رفتاری و عاطفی باشد که با جلسات روان درمانی قابل بهبود است. مشکل در برقراری ارتباط با دیگران می تواند تأثیر مضاعفی بر فشار روانی داشته باشد.

کنترل احساسات دشوار است

اگر برخی از احساسات به صورت تشدید شده در وجود شما ظاهر شود، ممکن است در طول زندگی با مشکلات ناشی از این مشکل مواجه شوید. عصبانیت بیش از حد و عدم توانایی در کنترل خشم یک عامل مخرب در روابط است که به بسیاری از عزیزان شما آسیب می رساند. اگر مدام ناراحت و غمگین هستید باید با مراجعه به مراکز روانشناسی مشکل را حل کنید.

برخی از موارد ذکر شده در این فصل از جمله مشکلات و نشانه های رایج مشکلات و مشکلات روحی و روانی بود که بسیاری از افراد با آن مواجه می شوند. اما نمی توان آنها را جدی گرفت. علاوه بر اینها، البته چند نشانه دیگر نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

ویژگی های یک روانشناس خوب

تا اینجا در مقاله به اهمیت مشاوره با روانشناس و زمان لازم برای آن پرداخته ایم. حال با دانستن ویژگی های یک روانشناس خوب، بد نیست در نهایت بتوانیم بهترین روانشناس را پیدا کنیم و او را معرفی کنیم. در ادامه به اختصار به برخی از ویژگی ها اشاره کرده ایم:

یک روانشناس خوب قبل از هر چیز باید خودآگاهی خوبی داشته باشد. تا زمانی که یک روانشناس نتواند بر مشکلات خود غلبه کند، نمی تواند دیگران را راهنمایی و درمان کند. همیشه به دنبال روانشناسان موفق باشید تا بهترین روانشناس در تهران را پیدا کنید.

برای روانشناسی، دریافت مداوم آخرین دانش در زمینه دانش خود مفید است. اطلاعات و دانش بیشتر می تواند به بهبود توانایی روانشناس در مراقبت از مراجع کمک کند.

یک روانشناس خوب باید با مشتریان خود مهربان باشد و بدون تعصب با آنها رفتار کند.

روانشناسان نباید مشتریان خود را قضاوت کنند. در عوض، آنها باید با دقت گوش دهند و شرایط را درک کنند.

یک روانشناس خوب می داند چگونه گوش کند. او باید بتواند گفتگو را به گونه ای توسعه دهد که مشتری به ادامه گفتگو علاقه نشان دهد و تمام نکات خود را بیان کند.

چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنید؟

اگر به دنبال فردی هستید که تمام ویژگی های ذکر شده در قسمت قبل را داشته باشد و به صحبت های شما گوش دهد و با دانش خود شما را راهنمایی کند، باید به دنبال یک روانشناس خوب باشید. اگر روانپزشک خوبی نمی شناسید، وب سایت Doctor Finder می تواند به شما در یافتن یک روانپزشک خوب کمک کند. در سایت دکترآب می توانید با مشخص کردن تخصص پزشک یا روانپزشک مورد نظر خود و همچنین شهر محل اقامت، لیست بهترین روانپزشکان و پزشکان را دریافت کنید.

هر پزشک و روانپزشک صفحه مخصوص به خود را در این وب سایت با اطلاعات، اطلاعات تماس، آدرس کسب و کار و نظرات مشتریان دارد. پس از انتخاب روانشناس، می توانید به صورت آنلاین و تنها با چند کلیک نوبت رزرو کنید و دردسر تعیین وقت را از بین ببرید.


[ بازدید : 1557 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصیر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]