10 نکته توسعه بازار تهران

سه شنبه 18 مهر 1402
19:27
QWh89


بازار سنتی تجریش در واقع دو محلۀ قدیمی سرپل و تجریش را به هم وصل میکند و همچنین این بازار ازطرفی به ورودی امامزاده صالح و از طرف دیگر به تکیه بازار که معماری جالبی دارد و خیلی هم تاریخی است، میرسد.بازار تجریش تقریبا ۴۰۰ باب مغازه یا حجره را در خود جای داده که نام هرکدام از این حجرهها هم با خط خوش نستعلیق روی کاشی فیروزهایرنگی بالای مغازه نوشته شده است. موزه فرش تهران (یا همان موزه فرش ایران) در ساختمانی به مساحت تقریبا ۳۵۰۰ متر در خیابان فاطمی تهران واقع شده و ۱۵۰ تخته فرش تاریخی و ارزشمند دارد که قطعا با دیدن آن، نظرتان درباره فرش عوض خواهد شد و شاید حتی نگاه نسبتا عجیبی به فرشهای خانه خودتان داشته باشید! از بزرگراه شهید همت تا خیابان انقلاب اسلامی را منطقه 6 شهرداری تهران در بر می گیرد. موزه فرش تهران علاوه بر زیبایی بینظیر آثارش، برخی امکانات دیگر هم در اختیار علاقهمندان میگذارد. شما میتوانید علاوه بر بازدید از این کاخ، سری هم به روستاهای اطراف تهران بزنید که چندان فاصلهای از کاخ ندارد. از گذرگاههای تاریخی و سرسبز گرفته تا مناظر زیبا برای عکاسی و موزههای متفاوت، مجموعه کاخ موزه سعدآباد یکی از بهترین نقاط تاریخی و هنری ایران برای گذراندن یک روز تعطیلی است. زمان بازدید از اینجا هم هر روز در روزهای بهار و تابستان از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب است و در روزهای پاییزی و زمستانی از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۵ عصر است.

هر کدام از اشیای موزه جایگاه و ارزش خودشان را دارند و نمیتوان گفت یکی از دیگری ارزشمندتر و برتر است، امّا تعدادی از اشیاء هستند که معمولا برای بازدیدکنندگان جالب هستند و زمان بیشتری صرف دیدن آنها میکنند. در نگاه اول شاید شبیه هم به نظر برسند امّا اگر دقت کنید و دورههای مختلف را با هم مقایسه کنید، متوجه تلاش انسان برای رفع نیازهای اولیهاش میشوید. اگر تصمیم دارید که برای دیدن این موزهها راهی تهران شوید میتوانید برای دیدن قیمت اجاره آپارتمان برای یک روز و رزرو آن همین حالا به وب سایت پینورست سر بزنید. میدان آزادی حافظه تاریخی پایتختی است که هیچ روزش شبیه روز دیگرش نبوده و نیست. برای گشتن در کاخ سعرآباد یک روز کامل را کنار بگذارید. اطلاعات موزه نیروی هوایی را بگذارید. شاید به نظر خیلی از ما دیدن موزه و موزه گردی کار خستهکنندهای به نظر بیاد اما یکی دوبار که به موزه های خوب تهران سر بزنید؛ ماجراهای تاریخی هر موزه، اشیا عجیب داخل موزه و اطلاعات عمومی بالایی که به دست میآورید جذابیت موزه گردی را بهتان نشان میدهند. کاخ سعدآباد یکی از جاهای خوب برای عکاسی در تهران هم است و حتی یک غرفه دارد که در آن می توانید با لباسهای قاجاری عکسهای یادگاری بگیرید.

دیدن خواهید کرد. از ایستگاه حسن آباد نیز می توانید پس از قدم زدن در میدان زیبای حسن آباد، آرام آرام به سمت استریت فود تهران، خیابان فردوسی و کوشک مصری، کاخ گلستان بروید. بازار تجریش جمعه ها طبق روال همه روزه خود از ساعت 9 صبح تا 22 فعالیت می کند و بازار تجریش تهران در ایام کرونا به روال همیشگی مشغول به کار هستند. همان طور که گفتیم، محوطه کاخ بسیار بزرگ است و شما هم میتوانید تا بناهای موزه پیاده بروید یا میتوانید از سرویسها و ونهای حملونقل برای رسیدن به بناها استفاده کنید. وقتی وارد کاخ گلستان می شوید بدانید که به یک گوی جهاننما وارد شدید. از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی که با استفاده از آن می توان به میلاد نور رسید، اتوبوس های درون شهری و هم چنین تاکسی ها هستند. جام زرین: جام زرین مارلیک گیلان از آثار طلایی خیرهکنندهای است که به هزاره اول پیش از میلاد برمیگردد. پیکرک گاو نگهبان: پیکرک گاوی که در قسمت آثار چغازنبیل میبینید، یکی از پیکرکهای گاوی بوده که جلوی درهای ورودی چغازنبیل قرار داشته و نقش نگهبان داشته. باغ نگارستان یکی از زیباترین باغهای تهران است. کاشیکاریهای انجام شده در محیطهای اندرونی و بیرونی کاخ گلستان یکی از زیباترین بخشهای این کاخ هستند. اگر یادتان باشد، کاخ گلستان بناها و بخشهای متفاوتی دارد. باغ موزه نگارستان تهران نمونه بارز از باغ موزه هنر ایرانی به شمار می رود که در حال حاضر به عنوان یک جاذبه تاریخی و تفریحی محبوبیت زیادی نزد گردشگران دارد. معمولا افرادی که از کاخ سعدآباد بازدید میکنند، زمان زیادی را آنجا صرف میکنند. کاخ سعدآباد هم مانند کاخ گلستان، یک غرفه عکاسی دارد که میتوانید لباس قاجاری پوشیده و یک خاطره جالب برای خودتان ثبت کنید. در واقع این بخش سفر به تاریخ گذشته است که برای بسیاری از افراد جذاب است.

کاخ گلستان یکی از بهترین کاخ های جهان محسوب می شود اگر به تهران سفر کردید یا ساکن شهر تهران هستید بازدید از این کاخ تاریخی را فراموش نکنید. اگر برای خرید یا تفریح یا هر دلیل دیگری در حال سفر هستید و جیی دور از خانه خودتان هستید پیشنهاد ما به شما این است که برای محل اقامتتان حتما به سایت پینورست سر بزنید. اگر هر سوال یا ابهامی درباره مطالب گفتهشده برایتان پیش آمده، فقط یک کامنت برای ما بگذارید تا هرچه سریعتر به آن رسیدگی کنیم. زمانی که پای خود را در تیمچه حاجبالدوله بگذارید متوجه سقف منحصربهفرد، فوقالعاده، ارسهایی با شیشههای زیبا و رنگی در این مکان خودنمایی میکند، خواهید شد. در سال 1337 ، حسن خوش وجدان ، یکی از کوهنوردان ایرانی ایده ساخت این مجسمه را مطرح کرد و امیرشاه قدمی ، که گروهبان ارتش و مربی کوهنوردی و اسکی ایران بود به عنوان مدل این مجسمه معرفی شد و شهرداری تهران مبلغ 10 هزار تومان برای ساخت این تندیس اختصاص داد. پیش از موزه ایران باستان، کاخ ابیض در مجموعه کاخ گلستان تبدیل به موزه شده بود امّا از ابتدا ساختمان آن را با هدف موزه نساخته بودند. بخشی از بازدیدکنندگان موزه ایران باستان را کسانی تشکیل میدهند که با تازگی تصمیم به موزهگردی گرفتهاند و کار خودشان را با موزه ایران باستان شروع کردهاند؛ شاید به این دلیل که آثارش مربوط به دوره باستان است و به نظر میرسد اینطور سیر تاریخی در ذهنتان بیشتر ماندگار میشود، امّا واقعیت این است که اگر ندانیم قرار است با چه اشیایی مواجه شویم و اطلاعاتی نداشته باشیم، بعد از بازدید موزه، به کلی از دیدن موزهها دلسرد میشویم و به نظرمان کار بیهودهای میآید!

موزه ایران باستان از دو قسمت تشکیل شده، طبقه اول به اشیای دوران پیش از تاریخ و طبقه همکف به دوران تاریخی برمیگردد. بخش کتابخانه چاپی آن در دوران پهلوی دوم آغاز به کار کرد. از جذابیت های این مجموعه میتوان به طراحی داخلی و تزئیناتی آن اشاره کرد. یکی دیگر از خدمات رفاهی که کاخ گلستان ارائه میدهد، کافیشاپ و رستوران مجموعه است. هرکدام از تالارها وعمارتهای این کاخ برای خودش دیدنیست. وقتی در روزهای پایانی سال و قبل نوروز، اطراف میدان و بازار تهران قدم میزنید علاوه بر غلغلۀ مردم اطراف مغازهها برای خرید سال نو، حاجیفیروزهای تنبک و دایره به دستی را میبینید که میان جمعیت، خبر از آمدن سالی نو میدهند.دستفروشهایی که بساط ماهی سفرۀ عید و سبزههای جورواجور، تخممرغهای رنگی و هرآنچه برای سفرۀ هفتسین نیاز دارید پهن کردهاند، در کنار ترافیک سنگین تجریش در این ایام حسابی سروصدای زندگی را بالا بردهاند! اینجا علاوه بر کاخهایش، قنات و چشمهسار و استخرهای زیادی هم برای دیدن دارد. بگ جامپ و ورزش هایی از این دست، با تولید مقدار زیادی آدرنالین در بدن باعث سلامت روان فرد می شود. ستون های آب در درون زمین قرار گرفته و به شکلی طراحی شده اند که افراد به راحتی می توانند از روی آنها حرکت کرده و به مسیرشان ادامه دهند. البته درباره نحوه تکمیل بازار روایتهای مختلفی وجود دارد؛ عدهای معتقدند پادشاهان قاجار عامل اصلی توسعه بازار هستند و عدهای دیگر بر این باورند که وقف زمین و خانه توسط مردم و بازاریان برای توسعه تجارت باعث شده تا شاهان قاجار به فکر توسعه بازار بیفتند. البته این ونها هزینه ناچیزی هم بهعنوان کرایه از شما میگیرند. از این که چنین خوانندههای دقیق و تیزبینی داریم خیلی خوشحالیم؛ همیشه خوانندههایی مثل شما در بهتر شدن مطالب کمک میکنند. از این که خوانندههای ریزبین و عزیزی مثل شما به ما کمک میکنند، خیلی خوشحالیم.

شما میتوانید از هرکجای تهران سوار یکی از این خطوط شوید و خیلی راحت به پارک لاله دسترسی داشته باشید. تازه دیدن موزه های تهران در ایام نوروز هم خیلی کیف دارد و هوای بهاری و دیدن ساختمانهای قدیمی کنار هم، آدم را از زمان جدا میکند. درست است که کاخ نیاوران هم مانند بقیه کاخهای تهران، زیباییها و خصوصیات خودش را دارد، اما یک ویژگی آن را از سایر کاخ های تهران جدا میکند و آن هم، سادگی و درعینحال، خاصبودن کاخ نیاوران است. دسترسی به کاخ گلستان با استفاده از مترو: اگر میخواهید برای رفتن به کاخ گلستان از مترو استفاده کنید، سوار متروی خط ۱ (کهریزک - تجریش) شوید و در ایستگاه ۱۵خرداد از مترو پیاده شوید. راستی حرف مسافرت به تهران شد؛ اگر برای خرید به تهران میآیید فراموش نکنید برای اجاره آپارتمان به صورت روزانه حتما سری به پینورست بزنید. این بار تصمیم گرفتیم که از بین موزه های تهران، سری به کاخ نیاوران بزنیم. یعنی بناها و ساختمانهایی در کاخ گلستان بوده که دیگر وجود ندارد! همچنین یکی دیگر از ویژگیهای کاخ نیاوران که در هیچکدام از کاخ های تهران وجود ندارد، این است که سقف این کاخ بهصورت بازشو طراحی شده و تا در صورت نیاز، بتوان آسمان را از داخل کاخ دید. امکانات رفاهی که در کاخ نیاوران میتوانید پیدا کنید، دو کافه رستوران با منوی خوب هست که اگر در حین بازدید، احساس گرسنگی کردید، غذایتان را بخورید.

آرامش حاکم در فضای این باغ شبیه به دیدن یک خواب خوب است. اما بخش اندرونی در جبهه شرقی حدود یک قرن پیش تفکیک و تخریب شده است. سوهانک در شمال شرقی تهران واقع شده است و وسعت آن حدود 400 هکتار است و همین مسئله سوهانک را در زمره بزرگترین پارک های جنگلی تهران قرار میدهد. این باغ را در سال 1222 هجری قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار بنا نهاده اند که خارج از محدوده شهر تهران قرار داشت و اغلب در تابستان ها برای خوشگذرانی به این باغ می رفتند. این پارک چشم انداز زیبایی از سد لتیان و لواسان را پیش روی گردشگران قرار می دهد. اتاق پذیرایی را با نام گاهنگاری نیز می شناسند. جالب است که کاخ نیاوران در ابتدا، اصلا قرار نبود که محلی برای زندگی باشد، بلکه محمدرضا شاه پهلوی در سال ۱۳۳۷ دستورِ ساختِ این کاخ را بهعنوان تالاری برای پذیرایی از مهمانها صادر کرد. گدار با الهام از طاق کسری و کاخ فیروزآباد فارس آن را طراحی کرد. نخستین کاشیها: پیش از اینکه آثار مادها را ببینید، اگر دقت کنید آجرهای لعابداری از قلاچی آذربایجان میبینید. این آجرهای لعابدار به سده هفتم پیش از میلاد بازمیگردد. در طبقه ششم پاساژ میلاد نور تعدادی رستوران، فست فود من جمله رستوران تماشا مستقر هستند. همچنین در ضلع جنوب شرق میدان ولیعصر پاساژ ایرانیان بورس فروش تلفن همراه و خدمات جانبی آن است.

در بازار مبل عبدل آباد هم انواع مبل و میز و صندلی با قیمت مناسب به فروش میرسند. قیمت ورودی برای ورود به محوطه کاخ ۵ هزار تومان و برای هر کدام از کاخها ۴ هزارتومان است. اما این یک جا برای خودش ماجراها داشت و ابتدا قسمتی از کاخ گلستان خراب شد و شد موزه و کتابخانهای که ناصرالدین شاه میخواست. پیشنهاد ما این است که مسیر رفت را با خودروهای برقی طی کنید و مسیر برگشت را پیاده بروید یا از زیپ لاین استفاده کنید تا برگشتی مهیجتر برای خود رقم بزنید. هوای بهار که در این باغ موزهها میپیچد دیدنش را صدبرابر زیباتر و با ارزشتر میکند. محل اصلی کسب و کار در تجریش بازار و تکیه بالا و کوچههای منشعب از بازار بوده، ولی در تابستانها در کوچه باغها چند دکان فصلی باز میشد و در پاییز بسته و در بهار و تابستان علاوه بر اهل محل تعدادی کارگر طالقانی، لری، نائینی، نطنزی و چند خانوار شهری که تابستانها در باغهای اجارهای مسکن میکردند، به جمعیت محل افزوده میشد. در یکی از اتاقهای تالار اینجا هم بخشهایی از کاشی اولیه و اصیل باغ نگارستان نگهداری میشود و در بخش دیگری مجموعههایی مربوط به ملکالشعرای بهار و عکسهای یادگاری زمان او وجود دارد.

اما شیر و ماست و دوغ و کشک و پنیر و محصولات دیگری که از شیر میگیرند فراوان است. اگر چه ساختمان شمسالعماره بخشی از مجموعهی کاخ گلستان است اما شاهکاری شایسته به شمار میرود و میتوان آن را به تنهایی مورد بررسی قرارداد . از آنجا میتوانید با استفاده از تاکسی، بهسمت کاخ سعدآباد بروید. همچنین یک فروشگاه صنایعدستی هم در کاخ نیاوران وجود دارد که میتوانید هدیههای کوچک، خاص و ارزشمندی را برای خودتان یا دیگران بخرید. بله، کاخ نیاوران محل زندگی محمدرضا پهلوی و خانوادهاش بود. بنابراین، موزه ملّی اولین بنایی بود که به عنوان موزه ساخته شد. بنایی سر پوشیده و ستوندار بهصورت ایوان سه دهنه که در مرکز آن حوضی ساخته شدهاست که قبلا آب قنات شاه از میانه حوض میجوشیده است. برای بهروزبودن درباره اخبار و سایر اطلاعات کاخ، میتوانید به وبسایت کاخ نیاوران سر بزنید و در صفحات زیبای آن مطالعه کنید. همچنین برای عکاسی در داخل موزه باید از اطلاعات (گیشه) ورودی باغ مجوز تهیه شود. برای مدت بسیار زیادی از آن به عنوان نماد شهر تهران یاد میشد و امروز نیز نگین جاهای دیدنی تهران است. در تهران موزههای زیادی داریم و ما سعی کردیم مهمترین موزههای تهران را معرفی کنیم. بنابراین در این مطلب سعی کردهایم کلیاتی از موزه ایران باستان ارائه کنیم تا بدانیم قرار است با چه دورههای تاریخی مواجه شویم و تعدادی از اشیای جالب موزه هم معرفی کنیم. بنابراین بهتر است پیش از تصمیم بازدید، با شماره ۶-۶۶۷۰۲۰۶۱-۰۲۱ تماس بگیرید و از باز بودن موزه مطمئن شوید. بنابراین اگر هرکدام را برای رفتن خود انتخاب کنید، در نهایت نیز موفق به کشف نقطهای دنج و خوشمنظره در این شهرِ پر هیاهو و شلوغی خواهید شد. تهران بهعنوان پایتخت کشورمان، نقش بسیار پررنگی در فراز و نشیبهای تاریخمان داشته و پر از حکایات تلخ و شیرین است.

بام تهران یکی از مفرح ترین نقاط پایتخت برای تفریحات متنوع آرامش بخش و هیجان انگیز است که می تواند روزی خاطره انگیز را برای ساکنین تهران بزرگ و مسافران این شهر به ارمغان بیاورد. وقتی حرف از پایتخت کشور و شهر شهران می شود می توانیم با اطمینان بگوییم دربند یکی از جاذبه های دیدنی این شهر می باشد ، که بین گردشگران و همچنین اهالی تهران شناخته شده ، و به نوعی به یکی از تفریحات توریست ها، گردشگران و ساکنان تهران تبدیل شده است . برای رسیدن به قبر اوروس باید بیش از 300 متر از مسیر اصلی خارج شوید و در راه از کنار چشمه ای نیز عبور می کنید. جز با کیفیت ترین رستوران های در بند است که غذاهای ایرانی مناسب را برای شما سرو می کند. در فصل پاییز وقتی درختان رنگ های مختلف به خود می گیرند، بهترین زمان برای گرفتن عکس است. برای مثال، در کنار سایر جذبهها، میتوانید تندیس برنزی رضا شاه و تندیس آرش کمانگیر را ببینید. با توجه به نزدیکی این مکان به ایستگاه مترو پانزده خرداد، برای دسترسی راحتتر و کمک به داشتن هوایی پاکتر، میتوانید از وسایل حمل و نقل عمومی برای مراجعه به آن استفاده کنید. خستگی بالارفتن از ارتفاعات را برای همآغوشی با طبیعت به جان خریده اید.

از دیدنی های این مکان گردشگری می توان به عمارت مرکزی آن اشاره کرد که با استفاده از آینه کاری چشم هر بیننده ای را مبهوت خود می کند ، در سالهای اخیر با اضافه شدن امکاناتی نظیر زمین های ورزشی فوتبال و والیبال، موزه سینما تهران و سالن اکران فیلم در کنار یک کافه رستوران بیشتر محبوب شده است ، در ادامه معرفی جاذبه های گردشگری تهران و در این مقاله با راهنمای بازدید از باغ فردوس آشنا خواهید شد ، همراه این تودی باشید . پناهگاه شیرپلا دارای دو رستوران و تعداد زیادی اتاق عمومی و خصوصی جهت اقامت می باشد و سرویس بهداشتی مجهز به آب گرم دارد. اینجا در دوران قاجار ساخته شده و در زمان پهلوی در آن کاخهای زیادی که هر کدام محل زندگی یکی از اعضای خانواده پهلوی بوده ساخته شد. معمولا در هر سانس یک الی دو فیلم پخش می شود و هزینه هر سانس برای هر فرد معادل 15 هزار تومان می باشد. قیمت ورودی به هر کاخ هم برای ایرانیها ۴ هزارتومان و برای غیرایرانیها ۳۰ هزار تومان است. بهتر است همین اول بگوییم که مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد هم برای کاخ سعدآباد و هم برای موزه سعدآباد معروف است و به همین دلیل به آن کاخ موزه سعدآباد هم گفته میشود. این کاخ، یادگاری بزرگ و هنری از عهد قاجار و پهلوی برای ایران است که نهتنها برای خودِ ایرانیان، بلکه برای سراسر مردم و گردشگران در جهان جذاب و دیدنی است.

اولین انیمیشن جهان: کاسه پایهدار شهر سوخته که نقش بز کوهی و درخت دارد، به هزاره سوم پیش از میلاد برمیگردد و به دلیل پویانمایی که دارد، آن را نخستین تصویر انیمیشن جهان معرفی کردهاند. تکههای خرد شده این گاو که به 1250 پیش از میلاد برمیگردد را گیرشمن و همسرش به هم چسباندند و سپس آن را به تهران منتقل کردند. زمینهای این منطقه ابتدا به میرزا سعیدخان، وزیر امور خارجهتعلق داشت، و سپس کامران میرزا پسربزرگ ناصرالدین شاه، با خرید زمینهای حصاربوعلی، جماران و نیاوران، اهالی منطقه را مجبور به ترک زمینها کرد و سپس آن جا را کامرانیه نامید. قاعدتا برای بازدید از هر مکانی، میبایست وضع آب و هوایی را بررسی نمود. به هر حال این نوع اشتباهات کوچک پیش میاد. نکته قابل تأمل این است که در سینما باغ فردوس حضور بچههای کوچک و صرف تنقلات در سالن سینما مجاز نیست. این مکان در دوران حکومت قاجاری همچنان به عنوان محلی کوچک برای خلوت و استراحت به کار برده میشد. بروم، در نروژ بهزودی و به دنبال اقدام دولت برای نوسازی فرودگاه تاریخی اسلو میزبان مدرسه و یک مرکز فرهنگی جدید خواهد بود. از آنجایی که این عمارت در محله دولت و در نزدیکی میدان بهارستان قرار گرفته یعنی جایی که در زمان قاجاریه در محدوده شمال حصار شاه طهماسبی تهران قرار گرفته بود به آثار تاریخی بسیاری چون باغ نگارستان، باغ لالهزار و باغ امین السلطان نزدیک است. طبقه همکف: در طبقه همکف، ابتدا با الواح گلی و آثار ایلام آغاز میشود که به معنی شروع دوران تاریخی است، سپس چند ویترین به تمدنهای مشهوری چون جیرفت، سیلک، لرستان و مناطق دیگر اختصاص دارد که در عصر مفرغ و آهن شکل گرفتند و کمکم وارد سلسلههای تاریخی میشویم. چون ساعات بازدید موزه در ساعات شلوغی منطقه امام خمینی و طرح ترافیک است، بهتر است از وسایل نقلیه عمومی برای رفتن به آنجا استفاده کنید.


[ بازدید : 2876 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نصیر است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]